Page 394 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 394

01.09.2012-01.09.2014 arasındaki dönemi kapsadığı belirtil-
            miştir. Sözleşme hükümlerinin bir  bütün  olarak  incelenmesi  neti-
            cesinde, sözleşmeye her ne kadar “Danışmanlık” sözleşmesi (hizmet
            alım) görünümü verilse de sözleşmenin özünde bir “iş sözleşmesi”
            olduğu, özellikle sözleşmede danışman veya tedarikçi ibaresi yerine
            “ÇALIŞAN” ibaresinin kullanılmasından ve sözleşmede toplu bir tutar
            belirtmek yerine her ay brüt bir ödeme yapılması hükümlerinden an-
            laşılmıştır. Sözleşmede açıkça “işbu sözleşmenin iş akdi olacak şekilde
            yorumlanmayacağı”   belirtilmişse   de   inceleme  dosyasında   yer  alan
            belgelerden, şikayetçi ile Üniversite arasında “tam zamanlı” olarak “üc-
            ret bordrosu” düzenlendiği ve buna bağlı olarak gelir vergisi kesintisi
            ile sosyal güvenlik prim kesintilerinin yapıldığı, şikayetçinin sakatlık
            indiriminden (1.derece) faydalandırıldığı anlaşılmıştır. Dolayısıyla
            sözleşmede her ne kadar böyle bir hüküm olsa da fiiliyatta iş sözleş-
            mesinden doğan yükümlülüklerin yerine getirildiği görülmektedir.
            Yukarıda  yer alan açıklamalar bir bütün olarak değerlendiril-
            diğinde; şikayetçi ile üniversite arasında yapılan sözleşmenin
            her ne kadar farklı bir isim altında düzenlenmişse de uygulama
            şekli bakımından “belirli süreli, tam zamanlı bir iş sözleşmesi”
            olduğu, AB sözleşmeleri kapsamında yapılacak ücret ödemele-
            ri için vergi kanunlarında gelir vergisi istisnası bulunmadığı
            gibi bu ödemeler üzerinden stopaj yapılmayacağına ilişkin bir
            hüküm de bulunmadığından, ücret bordrolarına istinaden ya-
            pılan gelir vergisi kesintilerinin yasal olduğunu raporlarında
            ifade etmişlerdir.

               III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
               A. İlgili Mevzuat

               12. 2709 sayılı T.C. Anayasasının “Dilekçe, bilgi edinme ve
            kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesin-
            de; “Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sa-
            hiptir”. Hükmünü amirdir.
               13. 14/06/2012 tarihli ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Ku-
            rumu Kanununun “Kurumun Görevi” başlıklı 5 inci maddesinin
            1 inci fıkrasında; “Kurum, idarenin işleyişiyle ilgili şikayet üzerine,
            idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  387
   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399