Page 99 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 99

C. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz MAKAS’ın Kamu Başde-
            netçisine Önerisi
               18. Kamu Denetçisinin inceleme ve araştırması sonucunda; konu-
            yu düzenleyen mevzuat hükümleri gereği şikayet konusu ile ilgili Ha-
            zine Müsteşarlığının yaptığı işlemlerin mevzuata uygun olduğundan
            şikayetçinin talebinin reddedilmesi gerektiği, ancak mevzuatta yer
            alan eşdeğer parça tanımının, eşdeğer parça kriterlerinin ve parçada
            aranan belgelerin netleştirilerek, farklı yorumların azalması konusun-
            da ise tavsiye kararı verilmesi gerektiği önerisinde bulunulmuştur.

               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme ve Gerekçe

               19. Şikayetin konusu trafik kazaları sonrasında, sigorta şirketlerin-
            ce araçların hasarlı orijinal parçalarının eşdeğer parçalarla değiştiril-
            mesinde yaşanan sıkıntılara ilişkindir.

               20. Yaptırılması zorunlu olan Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu
            Mali Sorumluluk Sigortası(Trafik Sigortası) bir sorumluluk sigortası
            olup Karayolları Trafik Kanununda düzenlenmiştir. Trafik sigortası ile
            maddi zararlar karşılanırken Borçlar Kanununun haksız fiillere ilişkin
            hükümlerinin uygulanması gerekmektedir.

               21. Borçlar Kanununun 49 uncu maddesi gereği, kusurlu ve huku-
            ka aykırı bir fiil ile başkasına zarar veren, bu zararı gidermekle yüküm-
            lüdür. Yani zarar veren, zararı tam olarak karşılamalıdır. Dolayısıyla
            yapmış olduğu kaza ile şikayetçiye zarar veren diğer tarafın zararını
            eksiksiz olarak gidermesi gerekmektedir. Bu da zarar veren tarafın so-
            rumluluğunu üstlenen sigorta şirketinin zararı tam olarak gidermesi
            anlamındadır.
               22. Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası
            kapsamında şikayetçinin aracının, zarardan önceki haline getirilmesi
            gerektiği açıktır. Bu sebeple Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali
            Sorumluluk Sigortası(Trafik Sigortası) Genel Şartları B.2 nci madde-
            sinde yer alan, “Hasar halinde, hasar gören parça, onarımı mümkün
            değilse veya eşdeğeri parça ile değiştirilme imkânı yok ise yenisi ile de-
            ğiştirilir. Bu durumda taşıtta bir kıymet artışı meydana gelse dahi bu
            fark tazminat miktarından indirilemez.” hükmü düzenlenmiştir. Re-
            kabet Kurumunun Motorlu Taşıtlar Dağıtım ve Servis Anlaşmalarına




            92   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104