Page 100 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 100
İlişkin Grup Muafiyeti Tebliğinin düzenlenmesiyle trafik sigortası ve
kasko sigortası kapsamındaki hasarların onarımlarında eş değer par-
çaların kullanılmaya başlandığı anlaşılmıştır. Yani söz konusu düzen-
lemeler ile eşdeğer parça kullanımının yolu açılmış, maliyeti yüksek ve
rekabet olanakları kısıtlı olan orijinal parçalara bir alternatif oluşmuş-
tur.
23. 2005/4 sayılı Motorlu Taşıtlar Sektöründeki Dikey Anlaşmalar
ve Uyumlu Eylemlere İlişkin Grup Muafiyeti Tebliğinin 3 üncü madde-
sinin (s) bendinde eş değer yedek parça; eşdeğer kalitede yedek parça,
bir motorlu aracın montajında kullanılan parçalarla eşdeğer kalitede
olduğu varsa mevzuat gereği aranan mecburi standartlara uygunluğu-
nun üreticisi tarafından belgelendirilmesi gereken parçalar olarak ta-
nımlanmıştır. Yani eş değer parçalar orijinal parçalarla aynı veya daha
üst kalitede fakat buna karşılık farklı spesifikasyonlara sahip parçalar-
dır. Ayrıca eş değer parçayı üreten, parçanın motorlu aracın parçaları
ile eş değer kalitede olduğunu belgelendirmelidir. Sigortacılık mevzu-
atı eş değer parça kullanımına izin verirken kullanılan parçaların, araç
değerinde düşüşe yol açacak yan sanayi parçalar olmasını da açık bir
şekilde engellemektedir. Bu durum, araçlara takılan kalitesiz parçalar-
la ilgili yaşanan sıkıntılardan dolayı Hazine Müsteşarlığı tarafından
yayımlanan 2010/38 sayılı ve 2014/5 sayılı sektör duyurusu ile de bil-
dirmiştir.
24. 2014/5 sayılı sektör duyurusu ile kaza sonrasında onarımda
kullanılacak yedek parçaların Eksper tarafından, sigorta şirketinin te-
darikçisinden tedarik edilmesi durumunda, eğer eşdeğer parça tedarik
edilmişse, parçaların güncel sertifika ve belgelerinin eksper raporunda
ek olarak bulunması gerektiği, bu belgelerin bulunmadığı durumlarda
ise Eksper kanaatinin raporda belirtilmesi gerektiği duyurulmuştur.
Böylece bir nebze de olsa bir yedek parçanın eşdeğer kalitede yedek
parça olarak kabul edilebilmesi için, yedek parça üreticisinin söz ko-
nusu parçanın motorlu taşıtta buna tekabül eden parça ile eşdeğer ka-
litede olduğunu belgeleyebilmesi zorunlu hale getirilmek istenmiştir.
25. Şikayetçinin karıştığı kaza sonucu aracının hasarlandığı ve bu
hasarın karşı tarafın zorunlu trafik sigortası poliçesinin sahibi olan
... Sigorta A.Ş. tarafından tazmin edildiği anlaşılmıştır. Sigorta şir-
keti tarafından görevlendirilen eksper raporundan ise bazı
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 93