Page 101 - ekonomi-maliye-ve-vergi-2
P. 101
parçaların eşdeğer parçalarla değiştirildiği görülmektedir.
Eksper şikayetçi aleyhine özel tutum ve davranış içinde olma-
dığı gibi olduğu da iddia edilmiş değildir. Bu durumda, yuka-
rıda ayrıntılı olarak açıklanan söz konusu mevzuat hükümleri
gereğince; hasarlı olan parçaların onarımında, söz konusu par-
çanın motorlu taşıtta buna tekabül eden parça ile aynı kalitede
olan eş değer parça kullanılmasının hukuka uygun olduğu an-
laşılmaktadır.
26. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Yönetmeliğinin 18 inci mad-
desine 05/03/2013 tarihinde eklenen hükümle, Müsteşarlıkça belir-
lenecek usul ve esaslara göre, Merkez bünyesinde Müsteşarlık, Birlik,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Eksperleri İcra Komitesi,
Türkiye Madeni Eşya Sanatkarları Federasyonu, Türkiye çapında en
fazla üyeye sahip tüketici derneğinin temsilcilerinden oluşan ve trafik
sigortaları hasar ödemelerinde esas alınacak eşdeğer, orijinal, orijinale
eşdeğer mamül ve benzeri parça kriterleri ile tamirhane referans liste-
sinin tespitine ilişkin olarak çalışmalar yapacak bir komisyon kuruldu-
ğu ve çalışmaların TSE nin katılımıyla devam ettiğinin görülmektedir.
Ancak gerek şikayet başvurusundan gerekse gönderilen bilgi ve bel-
gelerin tetkikinden, eşdeğer parçanın tanımı, kriterlerinin neler oldu-
ğu ve eşdeğer parçada aranan sertifikalar ile ilgili mevzuat anlamında
halen tam bir açıklık olmadığı anlaşılmıştır. Paragraf 16’da belirtilen
2005/4 sayılı Tebliğin 3. maddesinin (s) bendi “ Eşdeğer kalitede ye-
dek parça, bir motorlu aracın montajında kullanılan parçalarla
eşdeğer kalitede olduğu varsa mevzuat gereği aranan mecburi
standartlara uygunluğunun üreticisi tarafından belgelendiril-
mesi gereken parçalardır.”düzenlemesini getirmişse de ve bu
değerlendirmenin eşdeğer parçanın standartlarını belirlediği gibi bir
algı ve yoruma müsait olsada, mevzuatın her zaman açık, anlaşılır, yo-
ruma müsait olmayacak şekilde ve öngörülebilir olması zorunlu oldu-
ğu, AİHM.nin kararlarınında bu doğrultuda bulunduğu tartışmasızdır.
Nitekim idarede bunun farkında olduğundan yukarıda ifade edildiği
üzere bir komisyon oluşturulduğuda bir gerçektir.(Par.5/g).
Bu durumun bazı şirketlerin yan sanayi ürünü olarak adlandırılan
düşük kaliteli ürün kullanmalarına sebebiyet verebileceği, dolayısıy-
la bir çok kişinin mağdur olarak sigorta şirketiyle sorun yaşamasına
neden olacağı ortadadır. Söz konusu sorunların giderilmesi açısından
94 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU