Page 374 - geri itme ozel raporu son
P. 374

“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu




                     Avrupa Ombudsmanlar Ağı aracılığıyla ulusal ombudsmanlara; (i) Temel Haklar Yetkilisi tarafından şikâ-
                     yetler hakkında bilgilendirilip bilgilendirilmediklerinin veya şikâyetlerin kendilerine iletilip iletilmediğinin, (ii)
                     ulusal makamların bu tür şikâyetlere ilişkin yanıtını araştırıp araştırmadıklarının ve/veya (iii) ulusal makam-
                     larının yer aldığı Frontex operasyonlarında gerçekleşen temel hak ihlalleri iddiaları hakkında doğrudan
                     şikâyet alıp almadıklarının sorulduğu,

                     Yanıt veren on iki ombudsmandan on tanesinin, sorulan tüm sorulara olumsuz yanıt verdiği, Bulgaristan
                     Ombudsmanı’nın, 2020’de Temel Haklar Yetkilisi tarafından bir şikâyet iletilmiş olup Bulgaristan Ombuds-
                     manı Frontex operasyonlarında mağduriyet yaşayan kişilerden doğrudan herhangi bir şikâyet almadığı,
                     Yunanistan Ombudsmanının 2017’den bu yana, Frontex’in şikâyet mekanizması aracılığıyla, tümü daha
                     önce doğrudan Ombudsman’ın kendisine iletilmiş olan yedi şikâyet aldığı, Yunanistan Ombudsmanı’nın
                     ulusal makamların kapsamlı, şeffaf bir şekilde ve zamanında yanıt vermesini sağlamanın zor olabileceğini
                     belirttiği,

                     Kabul edilebilir şikâyetler arasında 2017 yılında Yunanistan’dan Türkiye’ye göçmenleri tekneyle geri gön-
                     derme operasyonuna ilişkin bir şikâyet yer aldığı, bu operasyonun Frontex tarafından finanse edildiği ve 27
                     Nisan 2017 tarihine planlandığı, İran vatandaşı olan şikâyet sahibinin, Yunanistan’a sığınma başvurusun-
                     da bulunduğu, Temel Haklar Bildirgesi’nin 18. maddesinin (sığınma hakkı) ve 19. maddesinin (ihraç, sınır
                     dışı etme veya iade etme durumunda korunma hakkı) ihlal edildiğini iddia ettiği, Temel Haklar Yetkilisinin
                     şikâyeti yetkili Yunanistan makamına ilettiği, Yunanistan makamının, şikâyet sahibini Türkiye’ye geri gön-
                     derme operasyonunu iptal ettiği,

                     Frontex’in 2018 yılı yıllık genel raporunda Yunanistan makamlarıyla ilgili bir davadan bahsedildiği, Temel
                     Haklar Yetkilisinin, yürürlükteki şikâyet mekanizması kurallarında belirtilen son teslim tarihi içinde (şikâye-
                     tin iletilmesinden altı ay sonra) Yunanistan makamlarından geri bildirim almadığı, Temel Haklar Yetkilisi-
                     nin, bu durumun mekanizmanın etkililiğini tehlikeye attığı sonucuna vardığı,

                     Frontex’in, kişilerin (i) Frontex operasyonlarında fark edilen yanlışlıklardan sorumlu olanları tespit etmede
                     yardım alabilecekleri ve (ii) AB hukuku kapsamında temel haklarının ihlalleri için mağduriyetlerinin gide-
                     rilmesini talep edebilecekleri esnek prosedürlere sahip olması gerektiği, şikâyet mekanizmasının, ancak ve
                     ancak erişilebilir olması ve hızlı, kapsamlı ve şeffaf bağımsız incelemeler yürütme araçlarına sahip olması
                     durumunda etkili bir hesap verebilirlik mekanizması olabileceği,
                     Kuruluşundan bu yana, şikâyet mekanizmasının çok az sayıda şikâyetle ilgilendiği ve Frontex personeli-
                     nin eylemleriyle ilgili henüz bir şikâyet alınmadığı, 2016 ve Ocak 2021 tarihleri arasında Temel Haklar Yetki-
                     lisinin, 22’si kabul edilebilir olan 69 şikâyet aldığı, Frontex’in şikâyetlerin doğrudan iletilebileceği temel hak
                     gözlemcilerinin görevlendirilmesinin şikâyetlerde bir artışa yol açmasını beklediği, bu durumun (i) olası şikâ-
                     yet sahipleri arasında mekanizma hakkında farkındalık ve anlayış eksikliği; (ii) isimsiz şikâyette bulunmanın
                     mümkün olmaması ile birlikte olumsuz etkilenme korkusu, (iii) olası şikâyet sahiplerinin kendilerini içinde
                     buldukları stresli durumlar; (iv) şikâyetlerin alınmasında ve Temel Haklar Yetkilisine iletilmesinde daha aktif
                     bir rol oynayabilecek Frontex’te görevlendirilen yetkililerin sahada angajman eksikliği ile açıklanabileceği,






        372
   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379