Page 375 - geri itme ozel raporu son
P. 375
“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu
Halihazırda ilerleme kaydediliyor olmasına rağmen, mekanizmanın faaliyetleriyle ilgili olarak yetersiz dü-
zeyde şeffaflık sağlandığı,
Temel Haklar Yetkilisi ile ulusal makamlar arasındaki iş birliğinde sorunlar yaşandığı, özellikle de
ulusal makamların yanıt vermesinde gecikmeler olduğu, Temel Haklar Yetkilisinin açıkça kanıt istediği du-
rumlarda bile, ulusal makamların yanıtlarının davanın özüne ilişkin kanıt içermediği belirtilerek,
Ombudsmanın Frontex’in 2019/1896 sayılı Yönetmelik ile getirilen önemli değişikliklerin uygulanmasında
gecikmiş olmasının üzücü olarak değerlendirdiği,
Frontex’in, tüm operasyon planlarında, Frontex operasyonları katılımcılarının, temel hak ihlalleri mağduru
olduğuna inanan kişilerden veya onların temsilcilerinden gelen şikâyetleri kabul etmesini ve şikâyet meka-
nizması aracılığıyla bu şikâyetleri Frontex’e iletmesini açıkça şart koşması gerektiği,
AB üyesi olmayan ülkelerin kurumları ile imzaladığı mutabakat zaptlarında veya diğer ilgili belgelerde,
Frontex’in (Temel Haklar Yetkilisi aracılığıyla) temel haklara uyulmaması konusundaki tüm şikâyetleri al-
maktan sorumlu olduğunu belirtmesi gerektiği,
Kamu bilgilendirme materyalinde, şikâyet mekanizmasının yararlarını, özellikle de ücretsiz olduğunu olası
şikâyetçiler için daha açık bir şekilde belirtmesi gerektiği, şikâyet sahiplerinin şikâyette bulunmalarından
dolayı cezalandırılmaması gerektiğine ve şikâyette bulunmanın sığınma başvuruları gibi diğer prosedürle-
re halel getirmemesi gerektiğine de dikkat çekmesi gerektiği,
Belirli ulusal makamlar tarafından reddedilen isimsiz şikâyetlerle ilgili olarak, isimsiz şikâyetlerin sunulması-
na izin vermeyi ve şikâyet formunu yeniden düzenlemeyi değerlendirmesi gerektiği,
Örnekler yoluyla, eylemsizlik ile neyin kastedildiğini açıklığa kavuşturulması ve bireylerin eylemsizlik üzerine
nasıl şikâyet edebileceklerini açıklaması; taraflarına bir şikâyet iletilen ulusal makamlar tarafından Temel
Haklar Yetkilisine gönderilen raporların hangi bilgileri içermesi gerektiğinin belirtilmesi; Üye Devletlerin Te-
mel Haklar Yetkilisi ile iş birliği yapmak zorunda olduğunun vurgulanması ve ihlaller için olası yaptırım-
ların belirtilmesi; Temel Haklar Yetkilisinin bir şikâyetin kabul edilebilirliğini belirlemesi için süre sınırı ta-
nımlanması; Temel Haklar Yetkilisinin “şikâyetin dayanaktan yoksun olması sebebiyle incelenemez olduğu
durumlarda şikâyet sahibi yeni kanıtlar sunarsa şikâyeti yeniden değerlendireceğini” belirten 2019/1896
sayılı Yönetmeliğin 111(5). maddesi uyarınca Temel Haklar Yetkilisinin kararlarına itiraz için bir prosedür
sağlanması; Temel Haklar Yetkilisinin doğrudan Yönetim Kurulu’na rapor vermesini ve sadece Temel Haklar
Yetkilisinin gerekli gördüğü durumlarda temel hak gözlemcileri tarafından Temel Haklar Yetkilisine bildi-
rilen olası temel hak ihlalleriyle ilgili İcra Direktörüne rapor vermesini şart koşması; Frontex, Temel Haklar
Yetkilisinin 2017, 2018, 2019 ve 2020’deki yıllık raporlarını web sitesinde yayınlaması; Temel Haklar Yetkilisi-
nin ciddi olay raporlarıyla ilgilenmeye ilişkin kuralları, şikâyet mekanizmasına ilişkin uygulama kurallarıyla
birlikte kamuya açıklanması tavsiyelerinde bulunulmuştur.
Temel Haklar Yetkilisi tarafından 2016-2019 yıllarında ele alınan şikâyetler incelendiğinde tüm şikâyetlerin
Frontex operasyonlarına katılan ulusal makamların personeliyle ilgili olduğu, Frontex personelinin eylemle-
riyle ilgili herhangi bir şikâyet olmadığı,
373