Page 62 - ilitam-dergisi
P. 62
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
Şimdi, Kamu Denetçiliği Başkanlığınca bize gönderilen 17 sayfalık raporla
ilgili olarak Fakültemizin görüşünü ortaya koyan yedi maddelik metni takdirle-
rinize arz ediyorum:
“Bir: Kamu Denetçiliğimizin hazırladığı tavsiye kararının gerekçesinde
Diyanet İşleri Personelinin yarıya yakınının ilahiyat ön lisans mezunu olduğu,
ilahiyat lisans programını tamamlamak için talepte bulunduğu, bitirilecek bir
lisans programı ile mesleki yeterliliklerinin ve kişisel gelişimlerinin sağlanacağı
belirtilmektedir. Ancak Diyanet personeli olmayan ilahiyat ön lisans mezunu
öğrencilere de lisans tamamlama imkânının verilmesi bu gerekçenin dışın-
da görülmektedir. İlahiyat lisans mezunlarının yarıdan fazlasının Millî Eğitim
Bakanlığında görev aldığı bilinmektedir. Bu durumda tavsiye edilen düzenle-
me sadece Diyanet personelini etkilemeyecektir, aynı zamanda Millî Eğitim
Bakanlığında görev alacak DKAP ve imam hatip lisesi öğretmenlerinin niteliğini
de doğrudan etkileyecektir. Bununla birlikte tavsiye kararında işin bu boyutuna
temas edilmemiştir. Anadolu Üniversitesinin öğretmenlik eğitimi veren bölüm-
leri de dâhil olmak üzere öğretmen yetiştiren hiçbir programın uzaktan eğitimi
bulunmamaktadır. Bu nedenle İLİTAM programı İlahiyat ve İslami ilimler fakül-
telerinde verilen örgün yüz yüz ilahiyat eğitiminin alternatifi bir meslek edindir-
me programı olmamalıdır.
İki: Diyanet personelinin niteliğinin geliştirilmesinin yolu sadece onlara
sınavsız geçiş imkânı verilmesinden mi geçmektedir? Örneğin, tavsiye kararı-
nın 30’uncu maddesinde Diyanet personelinin iletişim ve kişisel becerilerinin
artırılmasının bir ihtiyaç olduğu vurgulanmaktadır. Bu becerilerin kazanılması
uzaktan eğitim yoluyla mı yoksa küçük gruplar hâlinde yüz yüze uygulamalara
dayalı eğitimlerle mi mümkündür? Elbette söz konusu temel becerilerin kazan-
dırılması ancak uygulamalı ve yüz yüze eğitimlerle mümkündür. Zaten Diyanet
İşleri Başkanlığı da bunu, hususi hizmet içi eğitim ve sertifika programlarıyla
gerçekleştirmektedir. Dolayısıyla bu ihtiyacın uzaktan eğitimin bir gerekçesi
olamayacağı aşikârdır.
Üç: Tavsiye kararının ilgili mevzuat –sayfa 5’teki- kısmında eğitim ve öğretim
hakkına dair Anayasa’mızın ve uluslararası sözleşmelerin pek çok maddesine
atıfta bulunulmuştur. Bu maddeler incelendiğinde bahsi geçen eğitim hakkının
62 OCAK 2020