Page 62 - ilitam-dergisi
P. 62

İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI






                  Şimdi, Kamu Denetçiliği Başkanlığınca bize gönderilen 17 sayfalık raporla
               ilgili olarak Fakültemizin görüşünü ortaya koyan yedi maddelik metni takdirle-
               rinize arz ediyorum:

                  “Bir: Kamu Denetçiliğimizin hazırladığı tavsiye kararının gerekçesinde
               Diyanet İşleri Personelinin yarıya yakınının ilahiyat ön lisans mezunu olduğu,
               ilahiyat lisans programını tamamlamak için talepte bulunduğu, bitirilecek bir
               lisans programı ile mesleki yeterliliklerinin ve kişisel gelişimlerinin sağlanacağı
               belirtilmektedir. Ancak Diyanet personeli olmayan ilahiyat ön lisans mezunu
               öğrencilere de lisans tamamlama imkânının verilmesi bu gerekçenin dışın-
               da  görülmektedir.  İlahiyat  lisans  mezunlarının  yarıdan  fazlasının  Millî  Eğitim
               Bakanlığında görev aldığı bilinmektedir. Bu durumda tavsiye edilen düzenle-
               me sadece Diyanet personelini etkilemeyecektir, aynı zamanda Millî Eğitim
               Bakanlığında görev alacak DKAP ve imam hatip lisesi öğretmenlerinin niteliğini
               de doğrudan etkileyecektir. Bununla birlikte tavsiye kararında işin bu boyutuna
               temas edilmemiştir. Anadolu Üniversitesinin öğretmenlik eğitimi veren bölüm-
               leri de dâhil olmak üzere öğretmen yetiştiren hiçbir programın uzaktan eğitimi
               bulunmamaktadır. Bu nedenle İLİTAM programı İlahiyat ve İslami ilimler fakül-
               telerinde verilen örgün yüz yüz ilahiyat eğitiminin alternatifi bir meslek edindir-
               me programı olmamalıdır.

                  İki: Diyanet personelinin niteliğinin geliştirilmesinin yolu sadece onlara
               sınavsız geçiş imkânı verilmesinden mi geçmektedir? Örneğin, tavsiye kararı-
               nın 30’uncu maddesinde Diyanet personelinin iletişim ve kişisel becerilerinin
               artırılmasının bir ihtiyaç olduğu vurgulanmaktadır. Bu becerilerin kazanılması
               uzaktan eğitim yoluyla mı yoksa küçük gruplar hâlinde yüz yüze uygulamalara
               dayalı eğitimlerle mi mümkündür? Elbette söz konusu temel becerilerin kazan-
               dırılması ancak uygulamalı ve yüz yüze eğitimlerle mümkündür. Zaten Diyanet
               İşleri Başkanlığı da bunu, hususi hizmet içi eğitim ve sertifika programlarıyla
               gerçekleştirmektedir. Dolayısıyla bu ihtiyacın uzaktan eğitimin bir gerekçesi
               olamayacağı aşikârdır.


                  Üç: Tavsiye kararının ilgili mevzuat –sayfa 5’teki- kısmında eğitim ve öğretim
               hakkına dair Anayasa’mızın ve uluslararası sözleşmelerin pek çok maddesine
               atıfta bulunulmuştur. Bu maddeler incelendiğinde bahsi geçen eğitim hakkının





            62   OCAK 2020
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67