Page 70 - ilitam-dergisi
P. 70
İLİTAM DIN EĞITIMI VE ILAHIYAT LISANS TAMAMLAMA PROGRAMI
eğitimden yoksun kalırsa o zaman bugün yaşadığımız birtakım sorunların ya-
şanması da kaçınılmaz olur. Bugün din eğitimi, öğretimi alanındaki mezunları-
mızın önemli istihdam kurumu Diyanet İşleri Başkanlığımız başta olmak üzere
Millî Eğitim Bakanlığıdır. Saha çalışması yaptığımızda, özellikle Diyanet İşleri
Başkanlığımız bünyesindeki din görevlilerimizin mesleki ehliyet ve temsiliyet
noktasında birtakım eksikliklerinin olduğunu da zaten ilgililer ifade ediyor. Biz,
bu sahada da görebiliyoruz.
Şimdi, meselenin üç boyutuna ben değinmek istiyorum. Birisi, İLİTAM sis-
teminin, hele hele sınavsız geçişle açık öğretim üzerinden yapılmasının ortaya
çıkaracağı mahzurlar bakımından birincisi, mesleki ehliyet ve temsiliyet nokta-
sında akademik mantalite bakımından, ayrıca sosyalleşme bakımından ortaya
çıkaracağı çok ciddi mahzurların olduğunu düşünüyorum. Ki, din hizmetleri
sadece camilerde namaz kıldırmakla, vazetmekle, hutbe okumakla bitmeyen
ya da okulda teorik olarak ders vermekle bitmeyen bir özelliği var, bir temsiliyet
özelliği var, mesleki bilginin ötesinde temsiliyet özelliği var. Dolayısıyla bu özel-
liğin kazanılması ancak birebir yüz yüze eğitimle gerçekleşebilir. Böyle olmadığı
takdirde bugün bunun sonuçlarını görebiliyoruz. Sayın hocalarım da ifade etti-
ler, örgün eğitimden gelen, hatta orta öğretimini de örgün eğitimden yaparak,
tamamlayarak gelip ilahiyatı da örgün eğitim alan öğrencilerimiz de dışarıdan
sınavlarla mezun olmuş, gelmiş iki yıllık açık öğretimden de mezun olmuş öğ-
rencilerimizin arasındaki kalite farkını da çok net bir şekilde gözlemleyebiliyo-
ruz. Dolayısıyla din eğitim ve öğretiminde yüz yüze eğitim, örgün eğitim bence
son derece önemli ve gözardı edilemeyecek bir öneme sahiptir.
Bir diğer husus İLİTAM’ın özellikle sınavsız geçişlerde veya uzaktan eğitimle
yapılması durumunda ortaya çıkaracağı çok ciddi bir fırsat eşitsizliği, adaletsizlik
ve hakkaniyetsizlik olduğuna inanıyorum. Açık öğretim yoluyla gelen öğren-
cilerimizin ders notu ortalamaları ifade edildiği üzere oldukça yüksek olduğu
hâlde beş yıllık bir dirsek çürütme süresiyle zar zor 50-60 ortalama alanla mezun
olmuş arkadaşlarımızın gerek akademik ilerleme noktasında gerekse değişik
alanlarda mesleğe girme noktasında elde ettikleri, daha doğrusu ortaya çıkan
orantısızlık vicdani olarak kabul edilir değildir. Bu ileriye yönelik olarak baktığı-
mızda da ciddi anlamda bir kalite düşüklüğüne sebebiyet vereceği de izahtan
70 OCAK 2020