Page 121 - Ön kapak-merged (1)
P. 121

İyi Yönetim İlkeleri Rehberi



                   Düzenleyici  işlemlerde  gerekçe  bulunmasına  ilişkin  yükümlülük  Mevzuat
                   Hazırlama  Usul  ve  Esasları  Hakkında  Yönetmeliğin  10’uncu  maddesinde
                   yer  almaktadır.  Buna  göre,  “Taslaklarda  (...)  genel  gerekçe  bulunması
                   zorunludur.”

                   Gerekçe ilkesine Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin 28 Eylül 1977 tarihli
                   ve  (77)  31  sayılı  “Bireyin  İdari  İşlemler  Karşısında  Korunması”  konulu
                   Tavsiye Kararında da yer verilerek bireylerin haklarını, özgürlüklerini veya
                   menfaatlerini  ihlal  edici  nitelikte  bir  idari  işlem  söz  konusu  olduğunda,
                   ilgilinin bu işlemin dayanağı olan nedenlerden haberdar edileceği, bunun
                   ise ya idari işlemin metninde nedenlerin belirtilmesi şeklinde veya ilgilinin
                   isteği üzerine, makul bir süre içinde yazılı olarak ayrıca kendisine verilmesi
                   şeklinde olacağı düzenlenmiştir.

                   Avrupa  Doğru  İdari  Davranış  Yasasının  “Kararların  gerekçelerin  belirtme
                   yükümlülüğü”  başlıklı  18’inci  maddesinde,  gerçek  bir  kişinin  hak  ve
                   menfaatlerini olumsuz şekilde etkileyebilecek her kararın ilgili olaylar ve
                   hukuki dayanağı işaret edilerek gerekçesinin belirtileceği ve yetersiz veya
                   belirsiz  ya  da  bireysel  gerekçe  içermeyen  kararlar  almaktan  kaçınılacağı
                   ifade edilmiştir.





                                        ÖRNEK OLAYLAR




                   Örnek Olay-1: Danıştay 10. Dairesinin 10/11/1994 tarihli ve 1993/1403 E.,
                   1994/5633 K. sayılı kararında, davanın, sarı basın kartı verilmesi talebinin
                   reddine  ilişkin  davalı  idare  işlemi  ile  Basın  Kartı  Yönetmeliğinin  bazı
                   maddelerinin iptali istemiyle açıldığı belirtilmiştir.

                   Yapılan  değerlendirme  sonucunda,  idari  işlemlerin  gerekçeli  olması
                   ilkesinin, işlemi yapan idareyi yönetsel işlemin dayandığı maddi ve hukuksal
                   nedenleri  açıklamaya,  uyguladığı  yasayı  kavramaya,  doğru  ve  anlamlı
                   olgular ortaya koymaya ve denetim yapmaya zorladığı, işlemde, gösterilen
                   gerekçenin işlemin yasaya uygunluğunu değerlendirme, itiraz edip etmeme
                   ve yargı yoluna gidip gitmeme konusunda işlemin ilgilisine yardımcı olduğu
                   belirtilerek davacının sarı basın kartı talebinin reddine ilişkin dava konusu
                   işlemin  “idari  işlemlerin  gerekçeli  olması  ilkesi”ne  aykırı  bulunduğundan
                   bahisle iptaline karar verilmiştir.
                   Örnek Olay-2: Kamu Denetçiliği Kurumunun 2018/10981 numaralı başvuru
                   hakkında  21/02/2019  tarihinde  verdiği  kararda,  başvuran  tarafından,
                   mülakatın yenilenmesi ve unvan değişikliği yapılması talep edilmiştir.




          120
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126