Page 146 - Ön kapak-merged (1)
P. 146
İyi Yönetim İlkeleri Rehberi
SONUÇ
evlet, bireylerin gücünü aşan nitelikteki işlerin yapılabilmesi
ve geniş çaplı toplumsal ihtiyaçların karşılanabilmesi için varlık
Dkazanan bir organizasyondur. Bu yönüyle de, kendini var eden
bireylerin toplumsal hayatını kolaylaştırarak onların daha iyi şartlar
dâhilinde yaşamalarını sağlamak ve sadece milli güvenlik, kamu düzeni
vb. hususlarda tedbir almakla yetinmeyip kamu hizmetinin etkin,
verimli, kolay erişilebilir şekilde muhataplarına ulaşmasını gözetmekle
yükümlüdür. Ancak idari mekanizmanın bu faaliyetlerini yerine getirirken
yalnızca mevzuat düzenlemelerini göz önünde tutarak hareket edeceği
de zannedilmemelidir. Zira söz konusu faaliyetlerin hüküm ve sonuçları,
yalnız hukuk âleminde etkisini göstermemekte, aksine fiili hayata
müessir olmakta ve ilgilileri nezdinde önemli neticeler doğurmaktadır.
Bu bakımdan, kamusal otoritenin iş ve işlemlerinde, hukuk metinlerinde
belirtilen usul, esas ve sorumluluklarına ek olarak iyi yönetim ilkeleri olarak
bilinen prensiplere de uyması önem taşımaktadır.
Ülkemizde son yıllarda kamu yönetimi alanında yaşanan değişim ve
dönüşüm süreci ile birlikte kamu hizmetlerinin işleyişinde iyi yönetim
anlayışının yerleşmesi için çok sayıda kanuni ve idari düzenleme hayata
geçirilmiştir. Özellikle 2010 yılında yapılan halkoylamasıyla anayasal bir
hak olarak kabul edilen kamu denetçisine başvuru hakkının özünde de
aynı yaklaşım kendine yer bulmuştur. Çünkü bu hak marifetiyle kamu
kurum ve kuruluşlarının işlem, eylem, tutum ve davranışlarının hukuka
uygunluğunun yanında hem hakkaniyet hem de iyi yönetim ilkeleri
bakımından da denetlenmesi amaçlanmıştır. İdari faaliyetlerin hukuki
denetiminin yanı sıra hakkaniyet ve hatta iyi yönetim ilkeleri yönünden
denetimin yapılmasıyla, vatandaşların daha iyi hizmet almasına, şeffaf,
hesap verebilir bir idarenin oluşmasına ve devlet kurumlarına olan güvenin
artmasına katkı sunulacaktır.
145