Page 73 - Ön kapak-merged (1)
P. 73

İyi Yönetim İlkeleri Rehberi



                                       HUKUKİ DAYANAK


                   İdarenin  muhataplarının  taleplerini  değerlendirirken  takınması  gereken
                   tavır  ve  sahip  olması  gereken  üslup  konusunda  genel  bir  çerçeve  çizen
                   nezaket ilkesi çeşitli hukuki metinlere konu olmuştur.
                   6328  sayılı  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun  “Kurumun  görevleri”
                   başlıklı  5’inci  maddesinde,  Kurumun  idarenin  işleyişi  ile  ilgili  şikâyet
                   üzerine, idarenin eylem ve işlemlerinin yanı sıra tutum ve davranışlarını da
                   inceleyebildiği ifade edilmiştir.
                   657  sayılı  Devlet  Memurları  Kanununun  “Disiplin  cezalarının  çeşitleri  ile
                   ceza uygulanacak fiil ve haller” başlıklı 125’inci maddesinde ve 7068 sayılı
                   Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
                   Kabul  Edilmesine  Dair  Kanunun  “Disiplin  cezası  verilecek  fiiller”  başlıklı
                   8’inci  maddesinde,  kamu  görevlilerinin  görev  sırasında,  nezakete  aykırı
                   şekilde davranışta bulunmaları müeyyideye tabi kılınmıştır.
                   Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında
                   Yönetmeliğin  “Nezaket  ve  saygı”  başlıklı  11’inci  maddesinde,  “Kamu
                   görevlileri,  üstleri,  meslektaşları,  astları,  diğer  personel  ile  hizmetten
                   yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranırlar ve gerekli ilgiyi gösterirler,
                   konu  yetkilerinin  dışındaysa  ilgili  birime  veya  yetkiliye  yönlendirirler.”
                   hükmüne yer verilmiştir.
                   Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasının “Nezaket” başlıklı 12’nci maddesinde,
                   yetkilinin  kamu  ile  ilişkilerinde  hizmetkâr,  doğru,  nazik  ve  ulaşılabilir
                   olacağı, yetkilinin mektupları, telefonları ve e-posta mesajlarını yanıtlarken
                   mümkün olduğunca yardımcı olmaya gayret göstereceği ve sorulan soruları
                   mümkün olduğunca eksiksiz ve doğru bir şekilde yanıtlayacağı; kendisine
                   sorumlulukları  dışındaki  bir  konuyla  ilgili  bir  başvuru  yapıldığında,
                   vatandaşı konuyla ilgili yetkiliye yönlendireceği, herhangi bir kamu üyesinin
                   hak veya menfaatlerini olumsuz şekilde etkileyen bir hata meydana geldiği
                   takdirde, yetkilinin ilgili kişiden özür dileyeceği ve hatasından kaynaklanan
                   olumsuz etkileri en hızlı şekilde düzeltmeye çaba göstereceği ve Yasanın
                   19’uncu maddesi hükümleri uyarınca ilgili kişiyi temyiz hakları konusunda
                   bilgilendireceği belirtilmektedir.
                    “AB Memurlarına Yol Gösterecek Olan Kamu Hizmeti İlkeleri”nde nezaket
                   ilkesi “Diğerlerine Saygı” başlığı altında düzenlenmektedir. Bu ilkenin gereği
                   olarak  da  memurların,  birbirlerine  ve  vatandaşlara  karşı  saygılı  hareket
                   etmeleri,  kibar,  yardımsever,  işbirliği  içinde  olmaları,  işlerini  zamanında
                   yapmaları,  diğer  kişilerin  ne  söylediğini  anlamak  için  gerçek  bir  çaba
                   göstermeleri  ve  sade  bir  dil  kullanarak  kendilerini  açıkça  ifade  etmeleri
                   gerektiği hususlarına vurgu yapılmaktadır.





          72
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78