Page 75 - Ön kapak-merged (1)
P. 75
İyi Yönetim İlkeleri Rehberi
inceleme yapılan kamu görevlisinin, toplantı nezaketine ve Kurum
Başkanından beklenen nezakete riayet etmediği; toplantı düzenini sağlama
yetkisini kullanırken ölçülü davranmadığı kanaatine varıldığından söz
konusu tutum ve davranışlarının Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile
Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin; “Nezaket ve saygı” başlıklı
11’inci maddesinin “Kamu görevlileri; meslektaşları, astları, diğer personel
ile hizmetten yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranırlar…” hükmüne
aykırı olduğuna ve bu nedenle etik dışı davranıldığına karar verilmiştir.
İLKEYE İLİŞKİN İDAREYE TAVSİYELER
Nezaket ilkesine ilişkin idarenin göz önünde bulundurması gereken
hususlara aşağıda yer verilmiştir:
➢ İdare, vatandaş ile ilişkilerde nazik, kibar ve samimi bir dil kullanmalı,
hoşgörülü olmalı ve vatandaşa her zaman güler yüzle karşılık vermeli;
nezaket dışı, kaba ve rahatsız edici söylemlerden kaçınmalıdır.
➢ İdare kendisine mektup, telefon ve e-posta ile iletilen başvuruları
yanıtlarken vatandaşlara yardımcı olacak bir yaklaşım benimsemelidir.
➢ Nezaket ilkesi gereği idare, vatandaşa özverili bir şekilde yardımcı
olmalı, yetkililerin kurum içinde kendi sorumluluğu dışında bir başvuru
alması durumunda ise başvurular ivedilikle ilgilisine yönlendirilmeli,
ayrıca başvuru sahibine yapılan işlemler hakkında gecikmeksizin nihai
ve kesin bilgi verilmelidir.
➢ İdare nezdinde yapılan bir başvurunun reddedilmesi durumunda, söz
konusu tasarrufun gerekçesi başvuru sahibine saygılı bir şekilde izah
edilmelidir.
➢ İdareden kaynaklı bir hatanın ortaya çıkması durumunda kişilerin
mağduriyetinin giderilmesi için en uygun tedbir uygulanmalı, nezaket
ilkesi gereğince özür dilenerek hatanın yol açtığı olumsuz etkilerin en
hızlı biçimde ortadan kaldırılması için çaba sarf edilmelidir.
➢ Kamu görevlileri, vatandaş ile iletişim halinde iken empati kurmalı,
yardımsever ve tevazu sahibi olmalı, herhangi bir sorunun tespiti ve
çözümü noktasında ise devletin vatandaşa hizmet için var olduğu
anlayışını benimseyerek vatandaşın sorununun anlaşılması ve çözüm
arayışı noktasında gerçek bir gayret göstermelidir.
74