Page 161 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 161

KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK


               Medeniyet değerlerimizin sağlıklı inşasında, kadınlar toplumsal ve kamusal alanda varlık göstermelidir.
               Kadınların doğal rolleri, karar mekanizmalarında görev alırken önünü kesmemelidir. Kadınlar aile içine
               sıkıştırılarak toplumla buluşmaktan alı konmamalı, kuşatıcılığından şefkat elinden toplum mahrum bı-
               rakılmamalıdır. Bu konuda kadınları,  ayakta sağlam durabilmesi, aile ve iş hayatı arasında parçalanmış
               görevlerini eksiksiz yerine getirebilmesi için uygun çalışma ve yaşam şartları oluşturulmalı, bu konuda
               kadınlar teşvik edilmeli ve desteklenmelidir.


               Kadın ve Eğitim

               Artık Türkiye, eğitimde cinsiyet ve bölgesel farklılıklar gibi ilerlemesini yavaşlatan sorunları arkasında
               bırakarak, geleceğe doğru kadınıyla erkeğiyle emin adımlarla yürümelidir. Kız çocuklarımızın genel orta-
               öğretim ve mesleki teknik öğretim seviyesinde de yüzde 100 okullaşmasının sağlanması gerekmektedir.

               2015-2016 eğitim öğretim yılında resmi okullarda eğitim gören 14 milyon 540 bin 339 öğrenciden 7 mil-
               yon 100 bin 641’i (yüzde 48,8) kız, 7 milyon 439 bin 698’i (yüzde 51,2) erkeklerden oluşuyor.

               Özel okullarda eğitim gören 1 milyon 174 bin 409 öğrencinin 551 bin 100’ü (yüzde 46,9) kız, 623 bin
               309’u (yüzde 53,1) erkek, açık öğretimde ise öğrencilerin 877 bin 620’i (yüzde 46,8) kız, 996 bin 590’ı
               (yüzde 53,2) ise erkeklerden oluşuyor.

               Kız -erkek  okullaşma oranlarındaki makas son yıllarda kızların lehine iyice daralmıştır. Bu durum eğitim sis-
               temindeki 4+4+4 uygulamasının bir sonucu olup aradaki makasın tamamen kapanması hedeflenmektedir.
               Bölgesel olarak kız çocuklarının ortaöğretime erişimleri konusunda şartlı nakit transferinin artırılarak
               devamı, ücretsiz taşıma, kız öğrenci pansiyonlarının kapasite ve sayılarının artırılması, aile eğitimi gibi
               sayısız çalışmayla bu alan desteklenmelidir. Özellikle son yıllarda kız teknik ve meslek liselerine kayıt
               yaptıran öğrenci sayısındaki artışların, kız çocuklarının eğitimi ve meslek edinmelerinin önemi konu-
               sunda bilinç oluşumu dikkate değerdir. 

               Başta kız çocuklarımız olmak üzere tüm çocuklarımızı çağın gerektirdiği her türlü bilgi, donanım ve

               beceriyle zenginleştirmek yolunda yoğunlaşılmalıdır.  Bugün artık eğitime erişimden çok devamlılığın
               sağlanmasının önemli sorunlardan biri olduğunu bilinmektedir. Gerek Bakanlık gerekse sivil toplum
               kuruluşları farklı stratejiler ve yaklaşımlarla bu sorunun üzerine gitmelidir.

               Kızların ortaöğretime kayıt oranı yüzde 50 ye yaklaşırken özellikle kızların eğitim gördüğü meslek lise-
               lerinde ekipman altyapıları yetersiz olan iller pilot olarak seçilmeli, okuldan ayrılma ve okula gitmeme
               nedenleri araştırılmalı ve tedbirler alınmalıdır.

               Yine ayrı bir problem olarak gözükmese de, neredeyse zorunlulukmuş gibi liselerde uygulanan “karma
               eğitim modeli“nden vazgeçilmelidir.  Birçok aile için tercih sebebi olan imam hatiplerin kaliteleri artı-
               rılmalıdır, eğitim programları dinin temel kaynaklarına inilerek hazırlanmalıdır. Yükseköğretimde ise,



                                                                                            19 HAZİRAN 2017, ANKARA  161
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166