Page 162 - kadin-haklari-ve-ombudsmanlik-calistay-raporu
P. 162
KADIN HAKLARI VE OMBUDSMANLIK
devlet, özel ve vakıf üniversitelerinin sayıları ve kapasiteleri artırılarak, kız çocukları için kredi, burs,
barınma konusunda pozitif ayrımcılık yapılarak kolaylıklar sağlanmalıdır.
Bunları ana başlıklarıyla sıralayacak olursak; kız çocuklarının okullaşma oranının düşük olduğu yöreler-
de okullaşma oranını artırmaya yönelik yerel yönetimlerle birlikte mikro politikalar üretilmelidir. Kırsal
alanda kız çocukları için rol model olan kadın eğitimcilerin sayısının artırılmasına yönelik teşvik edici
çalışmalar yapılmalıdır. Temel eğitime çocuklarını göndermeyen aileler ile okulu terk etme riski taşıyan
kız çocuklarının belirlenmesi, izlenmesi ve çözüm üretilmesi gereklidir.
Karma eğitim mecburiyetinden biran önce vazgeçilmeli, kız okulları açılarak bunlar teşvik edilmeli-
dir. Mesleki eğitime önem verilerek, kız çocuklarının okullaşma oranlarını artırmak için toplumsal bi-
lincin geliştirilmesinde medya, STK’lar, üniversiteler ve yerel yönetimler üzerlerine düşen sorumluluğu
yerine getirmelidir.
Kadın ve genç kızlarımızın meslek edinmelerine katkı sağlayacak eğitim programları hazırlanarak mes-
lek okullarının açılması, var olanların iyileştirilerek kapasitelerinin artırılması gereklidir. Mesleki eği-
tim ve kurs gören kadın ve genç kızlarımızın gördükleri eğitimin pratiğini yapabilecekleri işyerleri ve
kurumlara teşvik uygulamaları yapılarak desteklenmelidirler. Din, kadın ve genç kızlarımızın eğitiminin
önündeki bir engelmiş gibi algılanmaktadır. Bu yanlış algı dinden değil, dinin yanlış yorumlanmasından
kaynaklanmaktadır. Din eğitimi, dinin temel kaynaklarına uygun bir şekilde yeniden düzenlenmelidir.
Kız çocuklarımıza uygun yurt ve barınma imkânları iyileştirilmelidir.
Eğitim ve öğretimin her kademesinde çalışan bütün personele, öğrencilere temel insani ve toplumsal de-
ğerleri içeren eğitim paketleri hazırlanıp eğitimi verilerek farkındalık kazandırılmalıdır.
Kız çocuklarının okullaşmasının sağlanması ve terklerin önlenmesi için bir veri tabanı oluşturulmalı; eği-
timin her kademesinde fiziki kapasite, okul binası, pansiyonlar, yurtlar artırılmalı ve iyileştirilmeler yapıl-
malıdır. Kadın okur-yazarlığı konusundaki mevcut hedeflere ulaşılamamasının nedenlerinin analizi yapı-
larak, alternatif eğitim modelleri geliştirilmeli ve uygulanması sağlanmalıdır. Bir okuma-yazma kursunu
bitirmiş kadınların işlevsel okur-yazarlığı artırılmalı ve okur-yazar olmayan kadınların tespiti yapılarak bir
veri tabanı oluşturulmalıdır. Eğitim ile ilgili bütün sorunları sadece devletin geliştirdiği stratejilerle ve uy-
gulamalarla çözmek mümkün değildir. Sivil toplum kuruluşlarının ve bireysel olarak herkesin bu sorunu
çözmede elini taşın altına koyması gerektiği ortadadır.
162 19 HAZİRAN 2017, ANKARA