Page 167 - kamu-personel-rejimi-1
P. 167

21) Uluslararası düzenlemeler açısından da maddi olay incelendi-
            ğinde; idarenin takdir yetkisini kullanırken hakkaniyete uygun olarak
            hareket etmediği düşünülmektedir. Avrupa Konseyi Bakanlar Komi-
            tesinin 11 Mart 1980 tarihinde kabul edilen R(80)2 sayılı ve “İdari
            Takdir Yetkisinin Kullanılması konulu Tavsiye Kararı’nda  “Takdir
            yetkisini kullanan bir idari makamın; işlemin amacıyla, kişilerin
            hakları, özgürlükleri ve menfaatleri üzerindeki olumsuz etkileri
            arasında uygun bir dengeyi sağlayacağı ve genel idari ilkeleri uy-
            gularken aynı zamanda her olayın özelliklerini göz önünde tuta-
            cağı” hüküm altına alınmıştır. Görüldüğü üzere bu ilke özel ola-
            rak, bireylerin çıkarlarıyla kamu yararı arasında makul bir denge
            kurulmasını düzenlerken, takdir yetkisini kullanan idarenin bi-
            reye, amacı aşar bir ağırlıkta yük getiremeyeceğini vurgular. Bu
            ilke idari makamları, alınacak herhangi bir kararın amaçla müte-
            nasip olmayan bir zarar doğuracağı durumlarda karar almaktan
            kaçınmaya davet eder.
               Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin 20 Haziran 2007 tarihli ve
            CM/Rec (2007) 7 sayılı kararıyla kabul edilen “İyi İdare Konusunda
            Üye Devletlere Tavsiye Kararı” nın “Yasallık ilkesi” başlıklı 2. maddesi
            ve “Orantılılık ilkesi” başlıklı 5. maddesinde ise “İdarenin, yasaya uy-
            gun faaliyette bulunacağı, yetkilerini ve işleyiş yöntemlerini düzenle-
            yen kendi iç düzen kurallarına uygun davranacağı, takdir yetkisini kul-
            landığında keyfi kararlar alamayacağı, kararın özel kişilerin hak ve
            çıkarları üzerindeki her türlü olumsuz etkisi ile takip edilen amaç
            arasında uygun bir denge kuracağı ve alınan hiçbir önlemin aşırı
            olmayacağı…” hükme bağlanmıştır.

               22) İdarenin takdir yetkisinin kullanımına yönelik olarak gerek Da-
            nıştay içtihatları gerekse de uluslararası düzenlemeler ile ortaya konan
            kurallar gözetildiğinde; 657 sayılı Kanunda kurum içi geçici görevlen-
            dirmelere ilişkin bir hüküm bulunmaması karşısında, Devlet Personel
            Başkanlığı’nın (Bkz. Par. 15) DMK’nın Ek 8. maddesi dışındaki bir dü-
            zenlemeye dayanılarak yapılan görevlendirmelerde bu madde hükmü-
            nün uygulanamayacağı yönündeki mütalaasının, Anayasamızın
               41. maddesi ile iç hukukumuzun bir parçası olan ve yasaların da
            üzerinde olan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 8.maddesi gereği,
            kişiler aleyhine yorumlanamayacağı değerlendirilmiştir.





           162   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172