Page 166 - kamu-personel-rejimi-1
P. 166
takdir yetkisinin tanınması, idarenin keyfi olarak hareket edebileceği
anlamına gelmez. Bu doğrultuda idare takdir yetkisini kullanırken ya-
sanın koyduğu sınırlar içinde kalmalı, eşitlik ilkesine önem vermeli,
bu yetkiyi kamu yararı için kullanmalı, yasanın öngördüğü amaçtan
başka ya da kamu yararı dışında bir amaç için kullanmamalı ve bu yet-
kiyi gerekçeli olarak kullanmalıdır. (Bkz. Prof. Dr. Şeref GÖZÜBÜYÜK,
“Yönetim Hukuku”, Eylül/1991 s. 204)
Nitekim Danıştay 11. Dairesinin 08.04.2003 tarihli ve K:2003/1623,
E:2000/8963 sayılı kararında “… idareye takdir yetkisi tanınmış ise de
bu yetki mutlak ve sınırsız bir yetki olmayıp, anılan yetkinin objek-
tif olarak eşit bir şekilde, aynı durumda olan personel arasında ayrım
gözetilmeyecek şekilde kullanılması gerekmektedir” hükmü verilerek
takdir hakkının ayrımsız olarak ve eşitlik ilkesine uygun kullanılması
istenilmiştir.
Danıştay 5. Dairenin (K) 2006/1140 tarih sayılı kararında ise; “bas-
kın kamu yararının bulunmadığı durumlarda, kamu görevlilerinin
haklı beklentilerinin zedelenmemesi gerektiği hakkında” karar veril-
miştir.
20) Buradaki anlatımlardan hareketle, İdare takdir yetkisini yerle-
şik yargı kararları ile içtihatlara uygun olarak haklı neden göstererek
“baskın kamu yararı”nın ne olduğuna açık ve somut biçimde şüpheden
uzak kalarak belirtebilmeli ki, süresiz geçici görevlendirme işleminde
idare takdir yetkisinin baskın kamu yararını gözeterek idare lehinde
kullanılmıştır, denilebilsin.
Ancak şikayetçi ve idare tarafından şikayet konusunun çözümüne
dayanak teşkil etmek üzere sunulan bilgi ve belgelerin incelenmesin-
den, şikayetçinin hizmetine duyulan ihtiyacın somut olarak ortaya
konmadığı ve görevlendirmenin ne kadar süreyi kapsayacağı belirtil-
mediğinden takdir yetkisinin idare tarafından süresiz kullanılmak su-
retiyle memur aleyhine işletildiği, bu durumun ise gerek Anayasamı-
zın 41. maddesi gerekse de AİHS 8. maddesi kapsamında devletin yü-
kümlülüğü altında olan aile hayatına saygı hakkı ve aile bütünlüğünün
korunması hakkına halel getirdiği tespit edildiğinden, İdarenin 655
sayılı KHK ile taşra teşkilatı kaldırılan bölge müdürlüğü çalışanını, ai-
lesine çok uzak bir başka ilde süresiz geçici görevlendirmesinin huku-
ka ve hakkaniyete uygun düşmediği kanaati ve sonucuna varılmıştır.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 161