Page 244 - kamu-personel-rejimi-1
P. 244

Aynı merkez denetim elemanlığı statüsüne ve aynı özlük haklarına
            sahip Maliye Müfettişleri, Hesap Uzmanları ve Gelirler Kontrolörleri
            ile Muhasebat ve Milli Emlak Kontrolörleri arasında; aynı taşra dene-
            tim elemanlığı statüsüne ve aynı özlük haklarına sahip Vergi Denet-
            menleri ile Muhasebe ve Milli Emlak Denetmenleri arasında 646
            ve 659 sayılı KHK’ler ile konulan kurallarda değişik uygulamalar yapıl-
            ması ve böylece merkez ve taşra denetim elemanlarından bir kısmı Ba-
            kana bağlı vergi müfettişi yapılırken, diğerlerinin defterdarlık uzmanı
            yapılarak statülerinde doğrudan, özlük haklarında ise ileride (666 sa-
            yılı KHK ve sonrası) oluşacak eşitsizlikler yaratılması, Anayasanın 10
            uncu maddesindeki eşitlik ilkesiyle bağdaşmamaktadır.
               41. Şikayet konusu, yukarıda belirtilen mevzuat hükümle-
            ri ve açıklamalar çerçevesinde değerlendirildiğinde; Muhasebe
            Denetmenleri ile Milli Emlak Denetmenlerinin Kanun Hükmünde Ka-
            rarname ile yapılan düzenlemeler neticesinde “Defterdarlık Uzmanı”
            unvanı altında birleştirilerek denetim elemanlarının mesleki unvanla-
            rına son verildiği ve statü kaybına uğradıkları, aynı hukuksal duruma
            ve özlük haklarına tabi olan Vergi Denetmenlerinin Hesap Uzmanla-
            rı, Maliye Müfettişleri ve Gelirler Kontrolörleri ile “Vergi Müfettişi”
            unvanı altında birleştirilmesinin aynı hukuksal statüde bulunanlara
            farklı bir düzenlemenin yapılması sonucunu doğurduğu ve bu duru-
            mun Kanun Hükmünde Kararnameler sonrası Denetmenler arasında
            eşitsiz bir uygulamaya sebep olduğu hususları tespit edilmiştir.
               Bu açıklamalar doğrultusunda; Defterdar emrinde görevli Def-
            terdarlık Uzmanlarının (Muhasebe ve Milli Emlak Denetmenlerinin)
            mağduriyetlerinin giderilmesi konusunda ilgili İdarelerce gerekli yasal
            düzenlemelerin yapılması hakkaniyetin gereği olduğu sonuç ve ka-
            naatine varılmıştır.

               C. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
               42. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin 11 Mart 1980 tarihin-
            de kabul edilen “İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasında Uygulanacak
            Temel İlkeleri, “ takdir yetkisini kullanan bir idari makam; (1) Yetkinin
            veriliş amacından başka amaç güdemez. (2) Yalnızca olaya ilişkin öğeleri
            hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar. (3) Hakkaniyete uymayan







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  239
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249