Page 242 - kamu-personel-rejimi-1
P. 242

39. Hukuk güvenliği ve adalet kavramları ile istikrar arasında
            sıkı bir bağ bulunmaktadır. Hukuk güvenliği ve adalet, çağdaş kamu
            yönetimi  anlayışında, istikrar olgusunun  temelini oluşturmaktadır.
            Hukuk güvenliği,  kamu görevlileri yönünden önemli bir güvence-
            dir. Ortak kariyer meslek özelliği yanında statüleri ile mali ve sosyal
            hakları da aynı olan Vergi Denetmenleri, 646 sayılı KHK ile “Müfettiş”
            statüsüne yükseltilip ve 666 sayılı KHK ile de mali ve sosyal hakların-
            da iyileştirme yapılırken; aynı şartlara haiz Muhasebe Denetmenleri
            ile Milli Emlak Denetmenlerinin de Vergi Denetmenlerine sağlanan
            haklar yönünden haklı meşru bir beklentiye sahip oldukları görül-
            mektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesinin konuya ilişkin içtihatla-
            rı da bu doğrultudadır. (Anayasa Mahkemesi’nin 16.7.2010 tarih ve
            E.2010/29, K.2010/90; 9.6.2011 tarih ve E.2008/31, K.2011/94 sayılı
            kararları)
               40. Anayasanın, 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında, herkesin
            dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve
            benzeri sebeplerle ayrım gözetmeksizin kanun önünde eşit olduğu;
            dördüncü fıkrasında, hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz
            tanınamayacağı; beşinci fıkrasında ise, Devlet organları ile idare ma-
            kamlarının bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun
            hareket etmek zorunda oldukları kurallarına yer verilmiştir.
               Anayasa Mahkemesi, Anayasanın 10 uncu maddesindeki “eşitlik il-
            kesini”, 27.6.1995 gün ve E.1994/90, K.1995/22 sayılı Kararında; “
            Anayasa Mahkemesi’nin birçok kararında vurgulandığı gibi, Anayasa-
            nın 10 uncu maddesinde öngörülen yasa önünde eşitlik, herkesin her
            yönden aynı kurallara bağlı olacağı anlamına gelmez. Yasaların uygu-
            lanmasında dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din ve
            mezhep ayrılığı gözetilmesi ve bu nedenlerle eşitsizliğe, yol açılması
            Anayasa katında geçerli görülemez. Bu mutlak yasak, birbirinin aynı
            durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını ve ayrıcalıklı kişi ve
            toplulukların yaratılmasını engellemektedir. Kimi  yurttaşların  haklı
            bir nedene dayanılarak değişik kurallara bağlı tutulmaları eşitlik ilke-
            sine aykırılık oluşturmaz. Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi
            kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları ve değişik uygulamaları
            gerekli kılabilir. Özellikle, aykırılıklara dayandığı için haklı olan ne-
            denler, ayrı düzenlemeyi aykırı değil, geçerli kılar.  Aynı durumda
            olanlar için ayrı düzenleme aykırılık oluşturur. Anayasanın




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  237
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247