Page 242 - kamu-personel-rejimi-1
P. 242
39. Hukuk güvenliği ve adalet kavramları ile istikrar arasında
sıkı bir bağ bulunmaktadır. Hukuk güvenliği ve adalet, çağdaş kamu
yönetimi anlayışında, istikrar olgusunun temelini oluşturmaktadır.
Hukuk güvenliği, kamu görevlileri yönünden önemli bir güvence-
dir. Ortak kariyer meslek özelliği yanında statüleri ile mali ve sosyal
hakları da aynı olan Vergi Denetmenleri, 646 sayılı KHK ile “Müfettiş”
statüsüne yükseltilip ve 666 sayılı KHK ile de mali ve sosyal hakların-
da iyileştirme yapılırken; aynı şartlara haiz Muhasebe Denetmenleri
ile Milli Emlak Denetmenlerinin de Vergi Denetmenlerine sağlanan
haklar yönünden haklı meşru bir beklentiye sahip oldukları görül-
mektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesinin konuya ilişkin içtihatla-
rı da bu doğrultudadır. (Anayasa Mahkemesi’nin 16.7.2010 tarih ve
E.2010/29, K.2010/90; 9.6.2011 tarih ve E.2008/31, K.2011/94 sayılı
kararları)
40. Anayasanın, 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında, herkesin
dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve
benzeri sebeplerle ayrım gözetmeksizin kanun önünde eşit olduğu;
dördüncü fıkrasında, hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz
tanınamayacağı; beşinci fıkrasında ise, Devlet organları ile idare ma-
kamlarının bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun
hareket etmek zorunda oldukları kurallarına yer verilmiştir.
Anayasa Mahkemesi, Anayasanın 10 uncu maddesindeki “eşitlik il-
kesini”, 27.6.1995 gün ve E.1994/90, K.1995/22 sayılı Kararında; “
Anayasa Mahkemesi’nin birçok kararında vurgulandığı gibi, Anayasa-
nın 10 uncu maddesinde öngörülen yasa önünde eşitlik, herkesin her
yönden aynı kurallara bağlı olacağı anlamına gelmez. Yasaların uygu-
lanmasında dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din ve
mezhep ayrılığı gözetilmesi ve bu nedenlerle eşitsizliğe, yol açılması
Anayasa katında geçerli görülemez. Bu mutlak yasak, birbirinin aynı
durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını ve ayrıcalıklı kişi ve
toplulukların yaratılmasını engellemektedir. Kimi yurttaşların haklı
bir nedene dayanılarak değişik kurallara bağlı tutulmaları eşitlik ilke-
sine aykırılık oluşturmaz. Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi
kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları ve değişik uygulamaları
gerekli kılabilir. Özellikle, aykırılıklara dayandığı için haklı olan ne-
denler, ayrı düzenlemeyi aykırı değil, geçerli kılar. Aynı durumda
olanlar için ayrı düzenleme aykırılık oluşturur. Anayasanın
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 237