Page 364 - kamu-personel-rejimi-1
P. 364

mezhep ayrılığı gözetilmesi ve bu nedenlerle eşitsizliğe, yol açılması
            Anayasa katında geçerli görülemez. Bu mutlak yasak, birbirinin aynı
            durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını ve ayrıcalıklı kişi ve
            toplulukların yaratılmasını engellemektedir. Kimi  yurttaşların  haklı
            bir nedene dayanılarak değişik kurallara bağlı tutulmaları eşitlik ilke-
            sine aykırılık oluşturmaz. Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi
            kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları ve değişik uygulamaları
            gerekli kılabilir. Özellikle, aykırılıklara dayandığı için haklı olan neden-
            ler, ayrı düzenlemeyi aykırı değil, geçerli kılar. Aynı durumda olanlar
            için ayrı düzenleme aykırılık oluşturur. Anayasanın amaçladığı eşitlik,
            eylemli değil hukuksal eşitliktir. Aynı hukuksal durumlar aynı, ayrı
            hukuksal durumlar ayrı kurallara bağlı tutulursa Anayasanın öngör-
            düğü eşitlik çiğnenmiş olmaz. Başka bir anlatımla, kişisel nitelikleri ve
            durumları özdeş olanlar arasında, yasalara konulan kurallarla değişik
            uygulamalar yapılamaz…” şeklinde yorumlamıştır.
               Aynı sınav, yetiştirme, yükselme kriterlerine bağlı ve aynı unvanı
            kullanan personel arasında kanuni düzenleme ile ayrım yapılarak öz-
            lük haklarında eşitsizlikler yaratılması, Anayasanın 10 uncu madde-
            sindeki eşitlik ilkesiyle bağdaşmamaktadır.

               38. Anayasa Mahkemesinin 26/07/2013 tarihli ve 28719 sayılı
            Resmi Gazetede yayımlanan 2013/71 Esas ve 2013/77 Karar numara-
            sı ile verdiği kararda şöyle denilmektedir;

               ……
               “Hukuk güvenliği, normların öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm
            eylem ve işlemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal
            düzenlemelerde bu güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçın-
            masını gerekli kılar. Yasa kuralları, ilgili kişilerin mevcut şartlar altın-
            da belirli bir işlemin ne tür sonuçlar doğurabileceğini makul bir düzey-
            de öngörmelerini mümkün kılacak şekilde düzenlenmelidir. Hukuki
            öngörülebilirlik ilkesi olarak kabul edilen bu ilke sayesinde kişilerin
            geleceği öngörebilmeleri ve her türlü faaliyetlerini buna göre planla-
            yıp yürütmeleri sağlanır.” denilmektedir. Bu çerçevede düşünüldü-
            ğünde tüm hak ve yükümlülükleri aynı olan aynı unvanlarda bulunan
            ancak farklı kurumlarda çalışan Mali Hizmetler Uzmanlarının özlük
            anlamında farklı normlara tabi tutulmasında özellikle 02/11/2011 ta-
            rihli ve 28103 sayılı mükerrer Resmi Gazetede yayımlanan 666 sayılı




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  359
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369