Page 541 - kamu-personel-rejimi-1
P. 541

F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               33. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.
               34. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6’ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken
            idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
            gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
            maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
            lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
            dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
            karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
            rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
            rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
            tutum ve davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim
            ilkelerine uyar.” hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönetmelik hük-
            münde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel
            Haklar Şartının 41’inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahse-
            dilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul
            edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
               35. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
            de; idarenin şikâyetçiye ayrıntılı cevaplar verdiği, şikâyet konusuyla
            ilgili evrakların süresinde gönderildiği, verilen cevapların yasal daya-
            naklarının gerekçeli şekilde açıklandığı anlaşılmış olup, böylece idare-
            nin “kararların gerekçeli olması”, “kanunilik” ve “makul sürede karar
            verme” ,” kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi” ilkelerine uygun ha-
            reket ederek iyi yönetişim ilkelerine uygun davrandığı, buna kar-
            şılık idarenin cevabi yazılarında, hangi sürede hangi mercilere başvu-
            rabileceğinin gösterilmemiş olması sebebiyle “karara karşı başvuru
            yollarının gösterilmesi” ilkesine uyulmadığı anlaşılmış olup ida-
            renin bu hususlarda bundan böyle iyi yönetişim ilkelerine uyması
            beklenmektedir.






           536   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546