Page 478 - kamu-personel-rejimi-2
P. 478

Maddenin gerekçesinde de belirtildiği gibi, bütçe yasalarının öteki
            yasalardan ayrı olmaları nedeniyle, bir yasa kuralı nasıl aynı nitelikte
            bir yasa kuralıyla değiştirilebilirse bütçe yasalarının da aynı yöntemle
            hazırlanmış ve kabul edilmiş bir bütçe yasası ile değiştirilmesi gerekir.
            Yasa konusu olabilecek bir kuralı kapsamaması koşuluyla ‘bütçe ile il-
            gili hükümler’ ifadesi de bütçeyi açıklayıcı, uygulanmasını kolaylaştırı-
            cı nitelikte düzenlemeler olarak değerlendirilmelidir.

               Bir yasa kuralının bütçeden gider yapmayı ya da bütçeye gelir sağ-
            lamayı gerektirir nitelikte bulunması, mutlak biçimde ‘bütçeyle ilgili
            hükümlerden’ sayılmasına yetmez. Her yasada gidere neden olabile-
            cek değişik türde kurallar bulunabilir. Böyle kuralların bulunmasıyla
            örneğin, yargı, savunma, eğitim, sağlık, tarım, ulaşım vb. kamu hiz-
            meti alanlarına ilişkin yasaların bütçeyle ilgili hükümler içerdiği kabul
            edilirse, bu konulardaki yasaların değiştirilip kaldırılması içinde büt-
            çe yasalarına hükümler koymak yoluna gidilebilir. Oysa, bu tür yasa
            düzenlemeleri, bütçenin yapılması ve uygulanması yöntemiyle ilişkisi
            bulunmayan, yasa koyucunun başka amaçla ve bütçe yasalarından tü-
            müyle değişik yöntemlerle gerçekleştirilmesi gereken yasama işlem-
            leridir. 161. maddedeki ‘bütçeyle ilgili hüküm’ ibaresine dayanılarak,
            gider ya da gelirle ilgili bir konuyu olağan bir yasa yerine bütçe yasası
            ile düzenlemek, Anayasa’nın 88. ve 89. maddelerini bu tür yasalar ba-
            kımından uygulanamaz duruma düşürmektedir.Anayasa’nın 161. ve
            162. maddelerinin getiriliş amacı, bütçe yasalarında yıllık bütçe kav-
            ramı dışındaki konulara yer vermemek, böylece bütçe yasalarını ilgisiz
            kurallardan uzak tutarak kendi yapısı içinde bütünleştirmektir.

               Bu durumda, diğer yasalarla düzenlenmesi gereken konuların
            bütçe yasasıyla düzenlenmesi  Anayasa’nın 87., 88., 89., 161.
            ve 162. maddelerine aykırılık oluşturduğundan itiraz konusu
            kuralların iptali gerekir.28.12.2004 günlü, 5277 sayılı “2005 Malî
            Yılı Bütçe Kanunu”nun 25. maddesinin (f) fıkrasının ikinci ve üçüncü
            paragraflarının Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE, 28.12.2005
            gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
               Görüldüğü üzere Anayasa Mahkemesi, 5335 sayılı yasanın 30.mad-
            desindekine benzer kısıtlayıcı hükümleri içerir düzenlemeleri 2005 yılı
            Bütçe Kanununda yer almasını İPTAL ederken, adalet ve hakkaniyete






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  473
   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483