Page 478 - kamu-personel-rejimi-2
P. 478
Maddenin gerekçesinde de belirtildiği gibi, bütçe yasalarının öteki
yasalardan ayrı olmaları nedeniyle, bir yasa kuralı nasıl aynı nitelikte
bir yasa kuralıyla değiştirilebilirse bütçe yasalarının da aynı yöntemle
hazırlanmış ve kabul edilmiş bir bütçe yasası ile değiştirilmesi gerekir.
Yasa konusu olabilecek bir kuralı kapsamaması koşuluyla ‘bütçe ile il-
gili hükümler’ ifadesi de bütçeyi açıklayıcı, uygulanmasını kolaylaştırı-
cı nitelikte düzenlemeler olarak değerlendirilmelidir.
Bir yasa kuralının bütçeden gider yapmayı ya da bütçeye gelir sağ-
lamayı gerektirir nitelikte bulunması, mutlak biçimde ‘bütçeyle ilgili
hükümlerden’ sayılmasına yetmez. Her yasada gidere neden olabile-
cek değişik türde kurallar bulunabilir. Böyle kuralların bulunmasıyla
örneğin, yargı, savunma, eğitim, sağlık, tarım, ulaşım vb. kamu hiz-
meti alanlarına ilişkin yasaların bütçeyle ilgili hükümler içerdiği kabul
edilirse, bu konulardaki yasaların değiştirilip kaldırılması içinde büt-
çe yasalarına hükümler koymak yoluna gidilebilir. Oysa, bu tür yasa
düzenlemeleri, bütçenin yapılması ve uygulanması yöntemiyle ilişkisi
bulunmayan, yasa koyucunun başka amaçla ve bütçe yasalarından tü-
müyle değişik yöntemlerle gerçekleştirilmesi gereken yasama işlem-
leridir. 161. maddedeki ‘bütçeyle ilgili hüküm’ ibaresine dayanılarak,
gider ya da gelirle ilgili bir konuyu olağan bir yasa yerine bütçe yasası
ile düzenlemek, Anayasa’nın 88. ve 89. maddelerini bu tür yasalar ba-
kımından uygulanamaz duruma düşürmektedir.Anayasa’nın 161. ve
162. maddelerinin getiriliş amacı, bütçe yasalarında yıllık bütçe kav-
ramı dışındaki konulara yer vermemek, böylece bütçe yasalarını ilgisiz
kurallardan uzak tutarak kendi yapısı içinde bütünleştirmektir.
Bu durumda, diğer yasalarla düzenlenmesi gereken konuların
bütçe yasasıyla düzenlenmesi Anayasa’nın 87., 88., 89., 161.
ve 162. maddelerine aykırılık oluşturduğundan itiraz konusu
kuralların iptali gerekir.28.12.2004 günlü, 5277 sayılı “2005 Malî
Yılı Bütçe Kanunu”nun 25. maddesinin (f) fıkrasının ikinci ve üçüncü
paragraflarının Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE, 28.12.2005
gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Görüldüğü üzere Anayasa Mahkemesi, 5335 sayılı yasanın 30.mad-
desindekine benzer kısıtlayıcı hükümleri içerir düzenlemeleri 2005 yılı
Bütçe Kanununda yer almasını İPTAL ederken, adalet ve hakkaniyete
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 473