Page 479 - kamu-personel-rejimi-2
P. 479

ve Anayasa’ya aykırılık yönünden sadece bütçe kanununa bütçeyle il-
            gili hükümler dışında hüküm konulamayacağı cihetiyle iptal etmiştir.
               18) Anayasa Mahkemesi kararında bütçe kanunuyla getirilen 5335
            sayılı yasanın 30.maddesine benzer emeklilik sonrası kimlerin hangi
            durumlarda istisnai olarak çalışma hayatına dönebileceğine ilişkin
            verdiği karardan anlaşıldığı üzere, getirilen kısıtlamanın Anayasa’ya
            aykırı olacağı yönünde bir sonuç çıkartılması mümkün olmamaktadır.
            Verilen kararda sadece bu kısıtlayıcı hükmün Bütçe Kanunuyla getiril-
            mesinin Anayasa’nın ilgili maddelerine aykırı olması nedeniyle İptali-
            ne karar verildiği açıkça anlaşıldığından, şikayete konu idari işlemin
            tesisinde hukuka aykırılık söz konusu değildir.Dosya sahibinin atama
            işlemi yanında, emekli olabilmek için ödediği sigorta pirimlerinin ia-
            desini talep etmesi hukuken mümkün görülmemiştir. Zira, SSK’dan
            emekli olduğu anlaşılan dosya sahibi, emeklilik döneminde aldığı ay-
            lık ve tazminatların karşılığı olarak sisteme pirim ödemekle yükümlü
            tutulmuştur. Halen SSK’dan emekli olduğu anlaşılan şahsın mevcut
            emekliliğinin İPTAL’i mümkün olmadığı gibi, ödenen sigorta pirimle-
            rinin iadesi de hukuken mümkün değildir.
               2. Hakkaniyete Uygunluk Yönünden:
               19) Anayasa Mahkemesinin E:1988/19 K:1988/33 sayılı kararında
            “sosyal hukuk devleti” kavramı, “Sosyal hukuk devleti güçsüzleri, güç-
            lüler karşısında koruyarak gerçek eşitliği yani sosyal adaleti ve toplumsal
            dengeyi sağlamakla yükümlü devlet demektir… Hukuk devletinin amaç
            edindiği kişinin korunması, toplumda sosyal güvenliğin ve adaletin sağlan-
            ması yoluyla gerçekleşebilir. Böylece sosyal güvenlik, sosyal hukuk devleti
            içerisinde yer alan ve bu ilkeyi oluşturan temel kavramlardan biridir… Sos-
            yal güvenlik kavramının içerdiği temel esas ve ilkeleri uyarınca toplumda
            yoksul ve muhtaç insanlara devletçe yardım edilerek onlara insan onuruna
            yaraşır asgari düzeyin sağlanması, böylece sosyal adaletin ve sosyal devlet
            ilkelerinin gerçekleşmesine elverişli ortamın yaratılması” şeklinde tanım-
            lanmaktadır.Anayasa’nın 10. maddesindeki ‘kanun önünde eşitlik ilkesi’
            hukuksal durumları aynı olanlar için söz konusudur. Bu ilke ile eylemli de-
            ğil, hukuksal eşitlik öngörülmüştür. Eşitlik ilkesinin amacı, aynı durumda
            bulunan kişilerin yasalar karşısında aynı işleme bağlı tutulmalarını sağ-
            lamak, ayırım yapılmasını ve ayrıcalık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle,






           474   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484