Page 723 - kamu-personel-rejimi-2
P. 723
29. Genel anlamda insan hakları, diğer bir anlatımla temel hak ve
özgürlükler gözetilerek askerliği kendine has önem ve özelliğinin ge-
tirdiği zorunluluklar ve sorunlarla birlikte kabul etmek gerekmektedir.
Nitekim aynı zamanda askerlik alanını da ilgilendiren kimi konularda,
Anayasamızda da, hizmetin gereklerini göz önünde bulundurularak
farklı hükümler yer almaktadır.
30.15 inci paragrafta belirtildiği üzere, Garnizon Komutanlıkla-
rının hudutlarının, ilgili garnizon komutanın önerisi ve diğer ilgili
kurumların tespiti ile Genelkurmay Başkanının onayı ile belirlendiği,
değişiklik gerektiğinde de aynı şekilde hareket edileceği anlaşılmıştır.
Kurumumuza gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesi neticesinde,
Sakarya İli Jandarma Garnizon Komutanlıklarının sınırlarının tespi-
tine dair çizelgede, Sakarya İlinde merkez dahil tüm ilçelerin ayrı ayrı
garnizon olduğu, şikayetçinin de Geyve İlçesi Garnizon Komutanlığı
olarak görevlendirildiği görülmüştür.
31.Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin işlemleri 31/01/2013 tarih ve
6413 sayılı TSK Disiplin Kanunu ile yeniden düzenlenmiş, 16/02/2013
tarihinde yürürlüğe girmiştir. Şikâyetçi tarafından hakkında disiplin
cezası uygulanmasına sebep olan “izinsiz olarak garnizonu terk et-
mek” fiilinin günümüz şartlarında yeniden değerlendirilip, 657 sayılı
Devlet Memurları Kanunundaki disiplin hükümlerine benzer şekilde
düzenleme yapılması gerektiğine dair talepte bulunulmuştur. Askerlik
mesleği gerek ve şartlarının farklılığı bakımından askeri disiplin hu-
kuku devlet memurları disiplin hukukundan ayrılmış ve farklı düzen-
lenmiştir. İki kanun arasında önemli farklılıklar bulunmasına karşılık
6413 sayılı Kanunla askeri disiplin hukukunun birçok açıdan devlet
memurları disiplin hukukuna paralel hükümler barındırdığı anlaşıl-
mıştır. Bu çerçevede, disiplinle özdeşleşen yapısıyla TSK’nın belirli
alanlarda farklı düzenlemelere gitmesinin de kendi iç dinamiklerinden
kaynaklandığı değerlendirilmiştir.
32.İdarenin yetkisini hukuka uygun bir biçimde kullanıp
kullanmadığının saptanabilmesi için; başta insan hakları ol-
mak üzere, idari işlemin yetki veren yasa hükmüne aykırı olup
olmadığı, yetki ve şekil kurallarına uyulup uyulmadığı, ge-
rekçe gösterilip gösterilmediği, gösterilen gerekçenin gerçe-
ği yansıtıp yansıtmadığı ya da gerekçede gösterilen olayların
718 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU