Page 771 - kamu-personel-rejimi-2
P. 771

ebelik bölümünden mezun kişilerin bu tanıma dâhil edilmemesinin,
            ayrımcılık olduğunu ifade etmektedir.
               44. Şikâyet konusu kapsamında çözümlenmesi gereken ilk husus,
            kanunda tanımı yapılmamış bir kavramın yönetmelikle tanımlanması
            ile kişi hakkının ihlal edilip edilemeyeceği hususudur.
               45. Gelişen ve hızla değişen yaşam koşulları dikkate alındığında,
            sürekli artan ve çeşitlilik gösteren ihtiyaçların yasama organı tarafın-
            dan aynı hızla karşılanması beklenemeyeceği gibi, karmaşıklaşan ve
            giderek uzmanlaşma gerektiren konuların tamamının yasama organı
            tarafından düzenlenmesi mümkün olamayacağından 1982 anayasa-
            sında açıkça idareye düzenleyici işlem yapma yetkisi verilmiştir.

               46. Her ne kadar idareye düzenleyici işlem yapma yetkisi verilmişse
            de, hukuk devleti olmanın da bir gereği olarak, bu yetki sınırsız değil-
            dir. İdarenin türevselliği ya da idarenin düzenleyici işlem yapma yetki-
            sinin secundum legem özelliği olarak ifade edilebilecek “kanuna dayan-
            ma kuralı” itibariyle, bahse konu yetkinin kullanımı için, düzenleyici
            işleme konu olan hususun daha önce bir kanunla düzenlenmiş olması
            gerekmekte, diğer bir anlatımla düzenleyici işlemin kanuna dayanması
            gerekmektedir. Bunun yanı sıra, Anayasanın 8 inci maddesinde yürüt-
            me yetkisi ve görevinin kanuna uygun olarak kullanılacağı ve yerine
            getirileceği amir hükmüne uygun olarak, idare düzenleyici işlem tesis
            ederken kanunun çizdiği sınırlar içinde kalmak zorunda olup düzen-
            leyici işlemin kanuna aykırı olmaması gerekmektedir. Doktrinde intra
            legem olarak da ifade edilen bu husus, yapılan işlemin hukukiliğinin
            denetiminde önemli bir kriterdir.
               47. Yukarıda kısaca anlatılan ilkeler ışığında bir değerlendirme ya-
            pılması gerekirse; giderek artan rekabet, üretim ve teknoloji yoğun
            üretim modelleri karşısında hiç olmadığı kadar iş kazasına maruz kal-
            ma riski ile karşı karşıya kalan işçilerin daha iyi bir korunma mekaniz-
            ması ile güvence altına alınması zorunluluğunun farkına varılmıştır.
            Özellikle son dönemde artan iş kazaları ile 4857 sayılı İş Kanununun
            mülga 77-89 uncu maddelerinde hüküm altına alınmış düzenlemenin
            detaylandırılması ve kapsamının genişletilmesi ihtiyacı hasıl olmuş-
            tur.
               48. Bu ihtiyaç sonucunda oluşturulan ve iş ortamında çalışan-
            ların fiziksel, ruhsal ve sosyal açıdan tam bir iyilik halinde olmasını



           766   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   766   767   768   769   770   771   772   773   774   775   776