Page 375 - kamu-personel-rejimi-3
P. 375

B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               15. Anayasa Mahkemesi’nin 10/09/2015 tarihli ve E:2015/5,
            K:2015/82 sayılı kararı; “…Kanun koyucunun, Anayasa’ya ve hu-
            kukun genel ilkelerine aykırı olmamak kaydıyla her türlü düzen-
            lemeyi yapma konusunda takdir yetkisi bulunmaktadır. Kamu
            görevlileri ile kamu yönetimleri arasındaki ilişkiler kural tasar-
            ruflarla düzenlenmektedir.  Kamu personeli, belirli bir statüde,
            nesnel kurallara göre hizmet yürütmekte, o statünün sağladığı
            aylık, ücret, atanma, yükselme gibi kimi haklara sahip olmakta-
            dır. Kamu hizmetine girişin ve hizmet içinde yükselmenin koşul-
            ları, statü hukukunun gereği olarak kanunlarla belirlenmektedir.
            Bu durum, Anayasa’nın kamu hizmetine girme hakkının düzenlendiği 70.
            maddesi ile kamu hizmeti görevlileriyle ilgili genel ilkelerin düzenlendiği
            128. maddesinden kaynaklanan bir zorunluluktur. Kanun koyucu, statü
            hukuku çerçevesinde yürütülen memuriyet hizmetine girmeye, memuriyet-
            te yükselmeye, memuriyetin sona ermesine ve bunun gibi diğer hususlara
            ilişkin koşulları anayasal ilkelere uygun olarak belirleme yetkisine sahip-
            tir.” şeklindedir.
               16. Anayasa Mahkemesi’nin 11/09/2014 tarihli ve
            E:2013/116, K:2014/135 sayılı kararı;  “…Hukuk devleti ilkesinin
            gereklerinden biri kanunların kamu yararı amacını gerçekleştirmek üze-
            re çıkarılmasıdır. Anayasa Mahkemesinin kimi kararlarında kamu yara-
            rı kavramından ne anlaşılması gerektiği ortaya konulmuştur. Buna göre,
            kamu yararı, genel bir ifadeyle, bireysel, özel çıkarlardan ayrı ve
            bunlara üstün olan toplumsal yararı ifade etmektedir. Kanunun
            amaç ögesi bakımından Anayasa’ya uygun sayılabilmesi için ka-
            nunun çıkarılmasında kamu yararı dışında bir amacın gözetilme-
            miş olması gerekir. İlgili yasama belgelerinin incelenmesinden kanunun
            kamu yararı dışında bir amaçla çıkarılmış olduğu açıkça anlaşılabiliyorsa
            amaç unsuru bakımından Anayasa’ya aykırı olduğu söylenebilir. …Yasama-
            nın genelliği ilkesi gereğince Anayasa’da düzenlenmemiş bir alanın kanun
            koyucunun takdirine bırakıldığı, Anayasa’nın temel ilkeleri ile yasaklayıcı
            hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla, bu konudaki tercihin kanun ko-
            yucunun takdiri kapsamında kaldığı kabul edilmelidir. …Kamu ya-
            rarı amacı dışında bir amaç gözettiği saptanamayan ve kanun ko-
            yucunun takdir yetkisi kapsamında kalan itiraz konusu kuralın,
            hukuk devleti ilkesine aykırılığından söz edilemez. Öte yandan,




           370   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   370   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380