Page 596 - kamu-personel-rejimi-3
P. 596
alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin tespit edilmediği sonuç
ve kanaatinevarılmıştır.
F. İyi Yönetişim İlkeleri YönündenDeğerlendirme
24)Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil
aynı zamanda iyi yönetişim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri
debeklenmektedir.
25)28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6’ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolları-
nın gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verile-
rin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlen-
miştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını
teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41’inci maddesinde
de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer ilkelere Avrupa
Parlamentosu tarafından kabul edilen “ Avrupa Doğru İdari Davranış
Yasası”nda da yer verilmiştir.
26) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
ticesinde; şikâyet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen
bilgi ve belgelerin idare tarafından süresi içerisinde gerekçeli olarak
Kurumumuza gönderildiği, şikâyetçi tarafından yapılan başvuruya da
İdare tarafından süresi içinde gerekçeli olarak cevap verildiği böylece
idarenin “kanunlara uygunluk”, “makul sürede karar verme”, “hesap
verilebilirlik”, “kararların gerekçeli olması” ilkelerine uygun davran-
dığı, ancak; idarenin şikâyet başvurucusunun konuyla ilgili ilk başvu-
rusunu gerekçeli olarak reddetmesine rağmen, karara karşı başvuru
yolunu göstermediği belirlenmiştir. İyi yönetişim ilkelerinde vurgula-
nan “karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkesine uymadığı
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 591