Page 174 - KDK_YILLIK_RAPOR_SON.indd
P. 174

YILLIK RAPOR 2013


             zedelemektedir.                            hukuksal güvenliğin sağlanmasıdır. İdari

                 Ayrıca anılan üniversitenin değişen    istikrar ilkesi bu anlamda, hukuki güven-
             koşulları dikkate alarak daha önceki genel   liğin sağlanmasında önemli ilkelerden
             düzenleyici  işlemler  ile yaratmış  olduğu   biridir. İdari istikrar, en genel anlamda,
             objektif hukuki durumları, ileriye yöne-   idarenin yarattığı ve bir süredir devam
             lik olarak yürürlükten kaldırma yetkisini   eden öznel hukuki durumların devamlı-
             kullanırken kazanılmış haklara saygı ilke-  lığını, idarenin bu tür durumları keyfi bi-
             sini göz önünde bulundurmadığı, dolayı-    çimde değiştirememesini ifade eder.
             sıyla yapıldığı anda yürürlükte olan dü-       AİHM’nin kararlarında da sıklıkla
             zenleyici işleme uygun olarak tesis edilen   kullandığı “haklı (meşru) beklenti” kav-
             bir işlemden doğan hakkın, bu düzenleyi-   ramı  Anayasa  Mahkemesi  ve  Danıştay
             ci işlemin daha sonra değiştirilmesi veya   kararlarında, “idarenin ister bir taahhüt,
             kaldırılması ile bu hakkın geçmişe ilişkin   isterse uzun süren bir uygulamasına gü-
             boyutunun korunmadığı tespit edilmiştir.   venerek olsun, bireylerin bir çıkarları ya
                 Diğer taraftan, 2547 sayılı Yükseköğ-  da lehlerine olan bir sonuca ulaşabile-
             retim Kanunu ve ilgili yönetmeliklerin     ceklerini ya da edinebileceklerini ümit
             verdiği yetkiye dayanılarak üniversitenin   etmelerini ifade eder. Yeni düzenleme-
             eğitim, öğretim ve sınav sisteminde, eğiti-  nin hukuki istikrarı bozmaması, hakların
             min kalitesini ve verimini artırmak ama-   kullanılmasını zorlaştırmayacak ya da
             cıyla her zaman düzenleme yapabileceği,    doğmuş  olan  haklarının  hiçe  sayılması
             bu düzenlemenin fiiliyatına engel bir du-  anlamına gelecek şekilde tasarlanmaması
                                                                       58
             rum yoksa hemen uygulamaya geçilebile-     gerekmektedir.”  şeklinde tanımlanmak-
             ceği tabiidir.                             tadır. Kazanılmış hak, geçmişte oluşmuş
                 Hukukun genel ilkelerinden olan,       belli hukuki durumların hem geçmiş, hem
             hukuki güven ve idari istikrar ilkeleri ile   geleceği kapsar biçimde korunabilmesini
             yasa ve idari işlemlerin kural olarak geri-  ifade ederken, haklı beklenti, kişilerin ge-
             ye yürümezliği ilkesi ve bu ilkelerle doğ-  leceğe yönelik beklentileri bakımından
             rudan bağlantılı olan kazanılmış haklara   geçerli olur. Bu bağlamda, kazanılmış
             saygı ilkesi hukuk devleti ilkesinin bir ge-  haklar, bireysel bir işlem vasıtasıyla doğ-
             reği olarak karşımıza çıkmaktadır.         58   Bkz: Anayasa Mahkemesinin 30.03.2011 tarihli ve E.
                                                          2008/72 ve K.2011/59 sayılı kararı,30.03.2011 tarihli ve
                 Hukuk devletinin önemli gerekle-         E. 2008/56 K.2011/58 sayılı kararı,31.10.2008 tarihli  E.
             rinden  biri  de,  bireylerin öngörülebilir   2008/34 ve K.2011/153 sayılı kararı, Danıştay  5. Daire-
                                                          sinin 14.03.2006 tarihli ve E. 2003/3647 ve K.2006/1140
             bir hukuk ortamında yaşamalarının, yani      sayılı kararı, Danıştay 10. Dairesinin 14.03.2006 tarihli
                                                          ve E. 2007/5427 ve K.2011/2289 sayılı kararı



                                                    174
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179