Page 222 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 222

benimseyerek,  sunulacak  hizmetleri  ve   let karşısında hak sahibi olmaları ve hak-
          gerekçelerini çok iyi anlatması ve bu kap-  larını geliştirerek kullanmaya çalışma-
                                                                                         103
          samda iyi yönetim ilkeleri çerçevesinde    larında etkin rol oynamaktadır.
          hareket etmesi, toplumsal memnuniyeti      Ombudsman, öncelikle vatandaşların
          ve  hizmet  kalitesini  artıran  bir  unsur          temel hak ve özgürlüklerinin korunması,
          olacaktır.                                 idarenin eylem ve işlemlerinde hakkani-
                                                     yetin sağlanması açılarından, yönetilen-
                 6.2. Kurum Bazında Uzlaşma          lerle yönetenler, devletle vatandaş, kamu
                 Yoluyla Çözülen Başvurular          görevlileri ile halk arasındaki ilişkilerde
                                                     önemli bir dönüşümü simgelemekte-
          Ombudsman, kelime kökeni açısından         dir. Bu kurum, modern kamu yöneti-
          İsveç dilinde ‘aracı’ anlamına gelen ‘om-  mi yapılanmasında kapalı, geleneksel
          buds’ ve “kişi” anlamına gelen ‘man’ ke-   bürokrasinin aksine, vatandaş tarafını
          limelerinden oluşmakta olup aracı  kişi    tutan, onun adına her türlü idari organı
          anlamına gelmektedir.   101   Ombuds-      sorgulayabilen, her türlü bilgi ve belgeye
          manlık kurumu ise, idarenin eylem-         ulaşarak elindeki bazı araçlarla idarenin
          leri, işlemleri ve davranışları üzerinde   modern yönetim anlayışına uygun işle-
          hukuk, hakkaniyet ve iyi yönetim ilke-     mesini sağlamaya yardımcı kamusal ku-
                                                                        104
          lerine uygunluk denetimi yapmaya ve        rum niteliğindedir.
          gerektiğinde bunlara uygun bulmadığı
          işlemlerin geri alınması, işlemin kaldırıl-  Kişiler ile idare arasında aracı konumda
          ması veya işlem veya eylemlerden doğan     olan ombudsmanlık kurumu, bunu ver-
          zararların giderilmesi ve vatandaşlara     diği tavsiye kararları ile yapabileceği gibi,
          yönelik uygunsuz davranışların düzel-      her iki tarafı bir araya getirmek suretiyle
          tilmesi için idare nezdinde girişimlerde   uzlaştırma yöntemi çerçevesinde çağdaş
          bulunmaya yetkili olan, Parlamento         usullerle sorunun çözülmesine katkı
          adına hareket eden bağımsız ve tarafsız    sağlayabilir. Ombudsmanlık kurumunun
          bir organdır.   102   Böylece ombudsman,   sorunların çözümünde kullandığı uzlaş-
          vatandaşların güçlü konumda olan dev-      ma usulü, hem idare hem de kişiler



          101    http://tr.wikipedia.org/wiki/Ombudsman
          102   Tufan Erhürman, “Ombudsman”, Amme İdaresi Dergisi, 1998, C.31, S.3, 89.
          103   Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 2. Baskı, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2009, s.307-308.
          104   H. Galip Küçüközyiğit, “Ombudsmanlık Kurumu: Hukuksal ve Siyasal Bir İnceleme”, Uluslararası Hukuk ve Politika, Cilt 2,
          No: 5, s.91.



                                                  222
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227