Page 222 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 222
benimseyerek, sunulacak hizmetleri ve let karşısında hak sahibi olmaları ve hak-
gerekçelerini çok iyi anlatması ve bu kap- larını geliştirerek kullanmaya çalışma-
103
samda iyi yönetim ilkeleri çerçevesinde larında etkin rol oynamaktadır.
hareket etmesi, toplumsal memnuniyeti Ombudsman, öncelikle vatandaşların
ve hizmet kalitesini artıran bir unsur temel hak ve özgürlüklerinin korunması,
olacaktır. idarenin eylem ve işlemlerinde hakkani-
yetin sağlanması açılarından, yönetilen-
6.2. Kurum Bazında Uzlaşma lerle yönetenler, devletle vatandaş, kamu
Yoluyla Çözülen Başvurular görevlileri ile halk arasındaki ilişkilerde
önemli bir dönüşümü simgelemekte-
Ombudsman, kelime kökeni açısından dir. Bu kurum, modern kamu yöneti-
İsveç dilinde ‘aracı’ anlamına gelen ‘om- mi yapılanmasında kapalı, geleneksel
buds’ ve “kişi” anlamına gelen ‘man’ ke- bürokrasinin aksine, vatandaş tarafını
limelerinden oluşmakta olup aracı kişi tutan, onun adına her türlü idari organı
anlamına gelmektedir. 101 Ombuds- sorgulayabilen, her türlü bilgi ve belgeye
manlık kurumu ise, idarenin eylem- ulaşarak elindeki bazı araçlarla idarenin
leri, işlemleri ve davranışları üzerinde modern yönetim anlayışına uygun işle-
hukuk, hakkaniyet ve iyi yönetim ilke- mesini sağlamaya yardımcı kamusal ku-
104
lerine uygunluk denetimi yapmaya ve rum niteliğindedir.
gerektiğinde bunlara uygun bulmadığı
işlemlerin geri alınması, işlemin kaldırıl- Kişiler ile idare arasında aracı konumda
ması veya işlem veya eylemlerden doğan olan ombudsmanlık kurumu, bunu ver-
zararların giderilmesi ve vatandaşlara diği tavsiye kararları ile yapabileceği gibi,
yönelik uygunsuz davranışların düzel- her iki tarafı bir araya getirmek suretiyle
tilmesi için idare nezdinde girişimlerde uzlaştırma yöntemi çerçevesinde çağdaş
bulunmaya yetkili olan, Parlamento usullerle sorunun çözülmesine katkı
adına hareket eden bağımsız ve tarafsız sağlayabilir. Ombudsmanlık kurumunun
bir organdır. 102 Böylece ombudsman, sorunların çözümünde kullandığı uzlaş-
vatandaşların güçlü konumda olan dev- ma usulü, hem idare hem de kişiler
101 http://tr.wikipedia.org/wiki/Ombudsman
102 Tufan Erhürman, “Ombudsman”, Amme İdaresi Dergisi, 1998, C.31, S.3, 89.
103 Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 2. Baskı, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2009, s.307-308.
104 H. Galip Küçüközyiğit, “Ombudsmanlık Kurumu: Hukuksal ve Siyasal Bir İnceleme”, Uluslararası Hukuk ve Politika, Cilt 2,
No: 5, s.91.
222