Page 218 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 218

miş olup, sınırsız bir fiyatlandırma unsuru   birleri alması ve hukuki düzenlemeleri
          belirleme yetkisi ve görevi verilmemiştir.   yapması beklenmektedir.
          Elektrik enerjisinin nakli esnasında
          meydana gelen kayıp ile başka kişiler             6.1.18. Mahalli İdarelerce
          tarafından hırsızlanmak suretiyle kul-            Yürütülen Hizmetler
          lanılan elektrik bedellerinin, kurallara
          uyan abonelerden tahsili yoluna gitmek     Mahalli idareler Anayasal bir kavram
          hukuk devleti ve adalet düşünceleri ile    olup, Anayasamızın 127 nci maddesinde;
          bağdaşmamaktadır. Elektrik kaybını         “Mahallî idareler; il, belediye veya köy
          önleme ve hırsızlıkları engelleme veya     halkının mahallî müşterek ihtiyaçlarını
          hırsızı takip edip, bedeli ondan tahsil etme   karşılamak üzere kuruluş esasları kanun-
          görevi de bizzat enerjinin sahibi bulunan   la belirtilen ve karar organları, gene
          davacıya (elektrik dağıtım şirketi) ait-   kanunda gösterilen, seçmenler tarafından
          tir. Tüketici olan vatandaşın faturalara   seçilerek oluşturulan kamu tüzel kişileri-
          yansıtılan kayıp-kaçak bedelinin hangi     dir.” şeklinde tanımlanmıştır.
          miktarda olduğunun apaçık denetlenebil-
          mesi ve hangi hizmetin karşılığında ne be-  Mahalli idareler devlet geleneğimizde
                                                                                98
          del ödediğini bilmesi, yani şeffaflık hukuk   köklü bir geçmişe sahiptir.   Son yıl-
          devletinin vazgeçilmez unsurlarındandır.   larda kamu yönetimimizde yeni kamu
          Tüketici Hakem  Heyetinin tahakkuk  et-    yönetimi  anlayışı  doğrultusunda  ciddi
          tirilen kayıp kaçak bedelinin tüketiciye ia-  değişiklikler  yapılmaktadır.  Bu  süreçte
          desine dair vermiş olduğu kararın itirazen   köklü bir geçmişe sahip olan mahalli
                                       97
          açılan davanın reddi gerekir.”   şeklinde   idarelerin  zaman  içerisinde  gerçekleşen
          hüküm verilmiştir. Yüksek Mahkemenin       değişimlere uyumunu sağlamak amacıy-
          bu kararı üzerine Enerji ve Tabii Kaynak-  la  mevzuat  düzenlemeleri  yapılmıştır.
          lar Bakanlığı ile EPDK’nın gereken ted-    Bu çerçevede; başta 5393 sayılı Belediye


          97   Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 21/05/2014 tarihli ve E:2013/7-2454, K:2014/679 sayılı kararı.
          98   Mahalli idarelerin tarihçesine bakıldığında, gerek Selçuklu gerekse Osmanlı Devletinde, başta vakıflar ve esnaf teşkilatı gibi
          sivil oluşumların birçok belediye hizmetini yerine getirdiği bilinmektedir. Belediye hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla 1826
          yılında İhtisap Nazırlığının kurulduğu görülmektedir. İhtisap Nazırlığı genel olarak kadıların yürüttüğü belediye hizmetleri-
          nin zabıtaya ait görevlerini üstlenmiştir. Modern anlamda ilk belediye idaresi ise İstanbul’da “İstanbul Şehremaneti” adıyla 1854
          yılında çıkarılan bir Nizamname ile kurulmuştur. Bu Nizamname ile aynı zamanda İhtisap Nazırlığı da ilga edilmiştir. Osmanlı
          döneminde ilk belediye uygulamalarının, Altıncı Daire-i Belediye adıyla İstanbul’un, Beyoğlu ve Galata semtlerinde yapıldığını
          görmekteyiz. Cumhuriyet döneminde ise 1580 sayılı Belediye Kanunu 1930 yılında yürürlüğe girmiştir.
          Osmanlı Devletinde il özel idaresi ve belediyelerin kuruluşu ve yasal dayanaklarının oluşturulması süreçlerinin Tanzimat döne-
          mine kadar uzandığı görülmektedir. İl özel idaresi kurulmasının ilk temelleri 1864 tarihli “Vilayet Nizamnamesi” ile atılmış ve
          illerde yaşayan halkın mahalli külfetlere katılması amaçlanmıştır. 1913 yılında çıkarılan İdare-i Umumiye-i Vilâyat Kanun-u
          Muvakkatı ile vilayet meclisleri il özel idarelerinin karar organı durumuna gelmiştir.  1913 tarihli bu Kanun muhtelif değişiklikler
          geçirmiş; en kapsamlı değişikliklerden birisi de 1987 yılında yapılmış; söz konusu Kanunun adı 3360 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu
          olarak değiştirilmiş ve 2005 yılına kadar yürürlükte kaldıktan sonra yerini 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununa bırakmıştır.



                                                  218
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223