Page 221 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 221

Sonuç olarak halka en yakın ve mahalli     da  kamuoyu yoklaması ve araştır-
            müşterek hizmetleri sunmakla görev-        ması yöntemlerine başvurulmasının
            li kurumlar olan ve 6360 sayılı Kanun      mahalli idareler ve kişiler arasındaki
            sonrası  sayıları  yaklaşık  yirmi  bini  bu-  etkileşimi artıracağı, kamuoyunun
            lan Belediyeler, İl Özel İdareleri ve Köy           görüşünün alınması gereken önemli
            Muhtarlıklarının hizmetlerin sunumun-      hizmetler hakkında çıkabilecek muhte-
            da ve uygulamalarında mevzuata uygun-
            luğa ve  yerindeliğe hassasiyetle  riayet   mel toplumsal gerginlikleri önleyeceği
            etmeleri gerektiği değerlendirilmektedir.   düşünülmektedir. Teknik olarak aynı
            Çünkü mahalli idareler; imar uygulama-     olmamakla birlikte amacı bakımından
            ları, ruhsat işlemleri, emlak vergisi, har-  benzerlik gösteren ve ülke çapında uy-
            camalara katılma payları ve kamulaştır-    gulanan “halk oylaması”nın yararları
            ma işlemleri başta olmak üzere, çoğu       konusunda doktrindeki görüşlere bak-
            işlem ve uygulamalarında kişilerin mül-    tığımızda;  “Halkoylaması  ile halkın,
            kiyet hakkına dayanan konularla karşı      temel siyasal problemleri incelemeye ve
            karşıya  bulunmaktadırlar.  Bu nedenle,    katkıda bulunmaya çağrılması, halkın
            gerek mevzuatın doğru ve yerinde uy-
            gulanması ve gerekse başta imar uygu-      vatanseverlik   duygularını    geliştirir.
            lamaları ve kentsel dönüşüm projeleri      Halktan çözüm istemek, halka kamusal
            olmak üzere, tüm hizmetlerin halka         sorunlar üzerinde düşünmeyi öğretir.
            doğru ve tam bilgi verilerek sunulması,    Halkoylamasında halk, devletin kaderini
            gerektiğinde  konusuna  göre  bölge  sa-                                belirlediğini hisseder ve böylece sorumlu-
            kinlerinin görüşünün sorulması önem        luklarının  bilincine  varır.  Keza,  halkoy-
            arz etmektedir.  Bu yönde 5393 sayılı      laması dönemlerinde halk, kitle iletişim
            Belediye Kanununun “Belediyenin yet-       araçlarını yakından izleyerek, ülkenin
            kileri  ve  imtiyazları”  başlıklı  15  inci   ekonomik sosyal sorunları hakkında bilgi
            maddesinde yer alan; “Belediye, belde      sahibi olur. Kısacası, halkoylaması, halkın
            sakinlerinin belediye hizmetleri ile il-   demokratik eğitimini sağlar.”  100   sonucu-
            gili görüş ve düşüncelerini tespit etmek
            amacıyla kamuoyu yoklaması ve araştır-     na varıldığı görülmektedir. Dolayısıyla,
            ması yapabilir.” hükmü dayanak alınarak    kişilere en yakın kurumlar olan mahalli
            oylama yapılması mümkündür. Toplum         idarelerin hizmetleri yürütürken, şef-
            yaşamını  etkileyen  önemli  durumlar-     faf ve hesap verebilir bir yönetim tarzı


            100   Maurice Battelli, Les institutions de demokratie directe en droit Suisse et’ compare moderne, Recueil sirey, Paris, 1933.  Byrce,
            Les demokraties modernes, Tome II, Trad. B. Mayra, Payot’ Paris, 1924, s. 480. Aktaran; Kemal Gözler, “Halkoylamasının Değeri”,
            Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt XL, 1988, Sayı 1-4, s.97-113.



                                                  221
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226