Page 221 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 221
Sonuç olarak halka en yakın ve mahalli da kamuoyu yoklaması ve araştır-
müşterek hizmetleri sunmakla görev- ması yöntemlerine başvurulmasının
li kurumlar olan ve 6360 sayılı Kanun mahalli idareler ve kişiler arasındaki
sonrası sayıları yaklaşık yirmi bini bu- etkileşimi artıracağı, kamuoyunun
lan Belediyeler, İl Özel İdareleri ve Köy görüşünün alınması gereken önemli
Muhtarlıklarının hizmetlerin sunumun- hizmetler hakkında çıkabilecek muhte-
da ve uygulamalarında mevzuata uygun-
luğa ve yerindeliğe hassasiyetle riayet mel toplumsal gerginlikleri önleyeceği
etmeleri gerektiği değerlendirilmektedir. düşünülmektedir. Teknik olarak aynı
Çünkü mahalli idareler; imar uygulama- olmamakla birlikte amacı bakımından
ları, ruhsat işlemleri, emlak vergisi, har- benzerlik gösteren ve ülke çapında uy-
camalara katılma payları ve kamulaştır- gulanan “halk oylaması”nın yararları
ma işlemleri başta olmak üzere, çoğu konusunda doktrindeki görüşlere bak-
işlem ve uygulamalarında kişilerin mül- tığımızda; “Halkoylaması ile halkın,
kiyet hakkına dayanan konularla karşı temel siyasal problemleri incelemeye ve
karşıya bulunmaktadırlar. Bu nedenle, katkıda bulunmaya çağrılması, halkın
gerek mevzuatın doğru ve yerinde uy-
gulanması ve gerekse başta imar uygu- vatanseverlik duygularını geliştirir.
lamaları ve kentsel dönüşüm projeleri Halktan çözüm istemek, halka kamusal
olmak üzere, tüm hizmetlerin halka sorunlar üzerinde düşünmeyi öğretir.
doğru ve tam bilgi verilerek sunulması, Halkoylamasında halk, devletin kaderini
gerektiğinde konusuna göre bölge sa- belirlediğini hisseder ve böylece sorumlu-
kinlerinin görüşünün sorulması önem luklarının bilincine varır. Keza, halkoy-
arz etmektedir. Bu yönde 5393 sayılı laması dönemlerinde halk, kitle iletişim
Belediye Kanununun “Belediyenin yet- araçlarını yakından izleyerek, ülkenin
kileri ve imtiyazları” başlıklı 15 inci ekonomik sosyal sorunları hakkında bilgi
maddesinde yer alan; “Belediye, belde sahibi olur. Kısacası, halkoylaması, halkın
sakinlerinin belediye hizmetleri ile il- demokratik eğitimini sağlar.” 100 sonucu-
gili görüş ve düşüncelerini tespit etmek
amacıyla kamuoyu yoklaması ve araştır- na varıldığı görülmektedir. Dolayısıyla,
ması yapabilir.” hükmü dayanak alınarak kişilere en yakın kurumlar olan mahalli
oylama yapılması mümkündür. Toplum idarelerin hizmetleri yürütürken, şef-
yaşamını etkileyen önemli durumlar- faf ve hesap verebilir bir yönetim tarzı
100 Maurice Battelli, Les institutions de demokratie directe en droit Suisse et’ compare moderne, Recueil sirey, Paris, 1933. Byrce,
Les demokraties modernes, Tome II, Trad. B. Mayra, Payot’ Paris, 1924, s. 480. Aktaran; Kemal Gözler, “Halkoylamasının Değeri”,
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt XL, 1988, Sayı 1-4, s.97-113.
221