Page 111 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 111

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                      6.1. Başvuruların Tematik Olarak Değerlendirilmesi

                   Asıl amacı vatandaşlarına güvenlik, sağlık, eğitim, adalet vb. kamu hizmet-
                   lerini sunmak olan Devlet mekanizmasının, sayılan temel görevleri yerine
                   getirirken, kişiler karşısında güçlü olması nedeniyle bu gücün kötü amaç-
                   larla kullanılması, hizmetin kusurlu sunulması vb. şekillerde suistimallere
                   açık olması her zaman tartışma konusu olmuştur. Özellikle hukuk devle-
                   tinde hak ve özgürlüklerin yasalarla güvence altına alınmış olması ve bu-
                   nun için oluşturulmuş yargısal denetim yollarının varlığı bu noktadaki en
                   önemli güvencedir. İdarenin yaptığı işlemlerden dolayı zarar gören kişiler
                   bağımsız ve tarafsız çalışan yargı kurumları eliyle bu dengesizliğin gideril-
                   mesini isterler. Fakat yargı sürecinin uzun olması, kişiler açısından mad-
                   di külfete neden olması kişilerin yargı organlarına başvurmaktan imtina
                   etmeleri ile sonuçlanmaktadır. Bu bağlamda, Devlet ile kişiler arasındaki
                   sorunların daha rahat ve tarafları zora sokmayacak biçimde çözümlenmesi
                   hedefi yargı dışında etkin bir mekanizmayı gerekli kılmıştır.
                   Ayrıca yukarıda da bahsedilen devletin temel görevleri yanında günümüz
                   modern yönetim anlayışında kamu hizmetlerinin fonksiyonel ve organik
                   olarak değişiklik gösterdiğinden devlet anlayışında daha ileri bir bakış açı-
                   sına ihtiyaç duyulmuştur. Bu durum, bireylerin temel hak ve hürriyetlerinin
                   daha etkin bir şekilde korunması ve kamu hizmetinin sunulmasında sos-
                   yal devlet ilkesinin önem kazanması sonucunu doğurmuştur. Yine, modern
                   devlet anlayışında idarenin denetlenmesinde geleneksel anlayışın dışında
                   idare ile kişiler arasında uzlaşmayı hedef alan, hem idarenin hem de kişile-
                   rin lehine olabilecek çözümler üretmek için alternatif yöntemler kullanabi-
       110
                   len ombudsmanlık kurumları tüm dünyada kabul görmüştür.
                   Türkiye’de de Kamu Denetçiliği Kurumu bu amaç doğrultusunda, insan
                   hakları ihlallerinin önlenmesine yönelik katkı sağlamakta ve demokratik-
                   leşme süreçlerinde toplumda hakların ve özgürlüklerin korunmasında etkin
                   ve yararlı bir enstrüman olarak hizmetlerini sunmaya devam etmektedir. İda-
                   renin işlem, eylem, tutum ve davranışları sonucunda oluşan menfaat ihlalle-
                   ri nedeniyle gelen şikâyetler hakkında verilen kararlarımız ile Kurumumuz
                   kamu yönetiminin daha iyi hale getirilmesinde etkin bir rol üstlenmektedir.

                   Bu  bölümde  2015  yılı  faaliyet  döneminde  Kurumumuza  iletilen  şikâyet
                   başvurularına ilişkin ana konularda dikkat çeken hususlara yönelik tahlil,
                   değerlendirme ve açıklamalar yapılmak suretiyle Türk kamu yönetimi te-
                   melinde yol gösterici olarak kurumsal fikirlerin paylaşılması hedeflenmiştir.




                   YILLIK RAPOR 2015
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116