Page 111 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 111
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.1. Başvuruların Tematik Olarak Değerlendirilmesi
Asıl amacı vatandaşlarına güvenlik, sağlık, eğitim, adalet vb. kamu hizmet-
lerini sunmak olan Devlet mekanizmasının, sayılan temel görevleri yerine
getirirken, kişiler karşısında güçlü olması nedeniyle bu gücün kötü amaç-
larla kullanılması, hizmetin kusurlu sunulması vb. şekillerde suistimallere
açık olması her zaman tartışma konusu olmuştur. Özellikle hukuk devle-
tinde hak ve özgürlüklerin yasalarla güvence altına alınmış olması ve bu-
nun için oluşturulmuş yargısal denetim yollarının varlığı bu noktadaki en
önemli güvencedir. İdarenin yaptığı işlemlerden dolayı zarar gören kişiler
bağımsız ve tarafsız çalışan yargı kurumları eliyle bu dengesizliğin gideril-
mesini isterler. Fakat yargı sürecinin uzun olması, kişiler açısından mad-
di külfete neden olması kişilerin yargı organlarına başvurmaktan imtina
etmeleri ile sonuçlanmaktadır. Bu bağlamda, Devlet ile kişiler arasındaki
sorunların daha rahat ve tarafları zora sokmayacak biçimde çözümlenmesi
hedefi yargı dışında etkin bir mekanizmayı gerekli kılmıştır.
Ayrıca yukarıda da bahsedilen devletin temel görevleri yanında günümüz
modern yönetim anlayışında kamu hizmetlerinin fonksiyonel ve organik
olarak değişiklik gösterdiğinden devlet anlayışında daha ileri bir bakış açı-
sına ihtiyaç duyulmuştur. Bu durum, bireylerin temel hak ve hürriyetlerinin
daha etkin bir şekilde korunması ve kamu hizmetinin sunulmasında sos-
yal devlet ilkesinin önem kazanması sonucunu doğurmuştur. Yine, modern
devlet anlayışında idarenin denetlenmesinde geleneksel anlayışın dışında
idare ile kişiler arasında uzlaşmayı hedef alan, hem idarenin hem de kişile-
rin lehine olabilecek çözümler üretmek için alternatif yöntemler kullanabi-
110
len ombudsmanlık kurumları tüm dünyada kabul görmüştür.
Türkiye’de de Kamu Denetçiliği Kurumu bu amaç doğrultusunda, insan
hakları ihlallerinin önlenmesine yönelik katkı sağlamakta ve demokratik-
leşme süreçlerinde toplumda hakların ve özgürlüklerin korunmasında etkin
ve yararlı bir enstrüman olarak hizmetlerini sunmaya devam etmektedir. İda-
renin işlem, eylem, tutum ve davranışları sonucunda oluşan menfaat ihlalle-
ri nedeniyle gelen şikâyetler hakkında verilen kararlarımız ile Kurumumuz
kamu yönetiminin daha iyi hale getirilmesinde etkin bir rol üstlenmektedir.
Bu bölümde 2015 yılı faaliyet döneminde Kurumumuza iletilen şikâyet
başvurularına ilişkin ana konularda dikkat çeken hususlara yönelik tahlil,
değerlendirme ve açıklamalar yapılmak suretiyle Türk kamu yönetimi te-
melinde yol gösterici olarak kurumsal fikirlerin paylaşılması hedeflenmiştir.
YILLIK RAPOR 2015