Page 319 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 319

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                     11.Hiçbir  kişi  ve  kuruluş  hukuk  devletinde  denetimden  muaf  tutulamaz.  Bilindiği  gibi  Anayasa
                     Mahkemesi, Temel Hak ve Özgürlüklerle  ilgili  bireysel  başvurulara  ilişkin  davalara  bakmaktadır.
                     Anayasa Mahkemesi’nin seçimle ve YSK kararı ile ilgili bireysel başvuru kararlarında farklılıklar
                     gözlenmektedir.  2014  tarihli,  2014/….  başvuru  numaralı  ...  kararında  kendini  bir  anlamda  yetkili
                     görmekte iken, genel seçimlerle ilgili YSK’nın işlemiyle ilgili 2015 tarihli ve 2015/…. başvuru nolu
                     "Basın  ilan  Kurumu  genel  kurul  üyeliğinin  kamu  görevi  kabul  edilerek  bu  görevden  ayrılmama
                     nedeniyle  milletvekili  adaylığının  YSK  tarafından  iptal  edilmesinin seçim  hakkını  ihlal  ettiği"
                     iddiasıyla verdiği kararında "konu bakımından yetkisizlik" nedeniyle "kabul edilemezlik" kararı
                     vermiştir.  Yine  2014  tarih,  2013/….  Başvuru  nolu  "İlçe  Seçim  Kurulu  Başkanının  (kesin)  kararı
                     sonucunda oda seçimlerine katılamaması nedeniyle adil yargılama hakkının ihlal edildiğine" ilişkin
                     iddiayla  ilgili  olarak  da,  başvurunun  "açıkça  dayanaktan  yoksunluk"  nedeniyle  "kabul  edilemez
                     olduğuna" hükmetmiştir. Oysa hiçbir yargı organı ve mahkemeler "temel hak ve özgürlükleri"
                     aleyhe yorumlayarak, “Sözleşmenin” "etkin başvuru" yolunu gözardı edemez.   Anayasamızın
                     148  inci  maddesinde  de  "Herkes,  Anayasada  güvence  altına  alınmış  temel  hak  ve
                     özgürlüklerinden, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü
                     tarafından, ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilir..." hükmünü içerdiği,
                     6216  sayılı  Kanunun  45  inci  maddesinde  buna  parelel  düzenleme  getirdiği  görülmektedir.
                     Anayasanın 90 ıncı maddesi çok açık ve nettir. (Bkz. Mevzuat par 19) Diğer bir anlatımla İHAS
                     13  üncü  maddesi,  “Etkin  başvuru  hakkı”  benimsemekte  ve  “ulusal  bir  makama  etkili  bir
                     başvuru yapabilme hakkına sahiptir” diyerek, idari veya adli mercilere başvurma hakkının açık
                     olduğunu düzenlemektedir. “Serbest seçim hakkı” seçme, seçilme hakkını kapsadığı, bunun da
                     insan haklarından olduğu, etkin başvurudan yoksun tutulması ve denetim dışında bırakılması
                     demokratik bir hukuk devletinde kabul edilmesi mümkün değildir.
                     12.Bu değerlendirmelerin ışığı altında YSK’nın şikâyet başvurusunun konusunu teşkil eden eğitim
                     filmleri  vb.  bilgilendirici  kararlar  alması,  hazırlatılması  yönünde  işlemlerin  yukarıda  açıklanan
                     nedenlerle “idari işlem” niteliğinde kabulü gerekmiş, Kurumumuz yetki ve görev alanı içinde inceleme
                     ve araştırmaya geçilmesi sonuç ve kanaatine varılmıştır.
                     13.Yönetmeliğimize göre, şikâyetçi yönünden menfaat ihlali şartını taşımadığı, ancak Yönetmeliğin
                     “Şikâyet hakkı” başlıklı 7 nci maddesinde; şikâyetin insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın
                     hakları, çocuk hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde menfaat ihlali
                     şartının aranmayacağının hüküm altına alınması karşısında, şikâyetçi …… Derneğinin başvurusunun
                     yasal bir müracaat olarak kabulü gerekmiştir.
                     14.Daha önce YSK’na bireysel olarak başvuran şikayetçilerin talebinin reddedildiği, aynı şekilde adı
                     geçenler adına bu defa şikayet başvurusunun onlar adına vekil aracılığıyla yapıldığı, başvurucuların
                     aynı kişiler ve konunun da aynı olduğu, Yüksek Seçim Kurulunca reddedileceği açık şekilde belli
                     olduğundan idari başvuru yollarının tüketildiğinin kabulü gerektiği; kaldı ki başvuru tarihi ile seçim
                     tarihleri gözetildiğinde 6328 sayılı Kanun’un 17/4 maddesine “Kuruma başvuruda bulunulabilmesi
                     için, 1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda öngörülen idari başvuru yolları ile
                     özel kanunlarda yer alan zorunlu idari başvuru yollarının tüketilmesi gereklidir. İdari başvuru yolları
                     tüketilmeden yapılan başvurular ilgili kuruma gönderilir. Ancak Kurum, telafisi güç veya imkânsız
                     zararların doğması ihtimali bulunan hallerde, idari başvuru yolları tüketilmese dahi başvuruları




                                                4 / 18




       318


                   YILLIK RAPOR 2015
   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324