Page 317 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 317

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                     şikayetin incelenmesine ve araştırmasına geçilmiş, 09/10/2015 tarihli Tavsiye Kararı önerisiyle Kamu
                     Başdenetçisine sunulmuştur.
                     B. Ön İnceleme Süreci
                     2.YSK  Başkanlığının  şikâyete  konu  eğitim  filmleri  hazırlatılması  yönünde  iradesini  yansıtan
                     işleminin,  seçim  hukuku  çerçevesinde  gerçekleştirilen  bir  işlem  mi  olduğu  yoksa  idari  işlem
                     mahiyetine mi haiz olduğu hususu da Kurumumuzun başvuruyu incelemeye  yetkili olup olmadığı
                     konusuna açıklık getirecektir.
                     3.T.C.  Anayasası’nın  67  nci  maddesinin  2  nci  fıkrasında  seçimlerin; “…  yargı  yönetim  ve
                     denetimi altında yapılır” hükmü bulunmaktadır. 02/05/1961 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanan
                     298  sayılı  Seçimlerin  Temel  Hükümleri  ve  Seçmen  Kütükleri  Hakkında  Kanun’un  14  üncü
                     maddesinde ayrıntılı bir şekilde Yüksek Seçim Kurulu’nun (YSK) görev ve yetkileri sayılmıştır. 15
                     inci maddesinde “İl seçim kurulu … il merkezinde görev yapan en kıdemli hakimin başkanlığında
                     merkez ilçe seçim kurulu başkanlarından sonra gelen en kıdemli üyeden oluşur. Kurulun, hakimlerden
                     kurulu iki yedek üyesi vardır…”, 18 inci maddesinde “İlçedeki en kıdemli hakim (ilçe seçim) kurulun
                     başkanıdır” hükümleri yer almaktadır. 298 sayılı Kanun’un 132 nci maddesinin 4 üncü fıkrasında,
                     Kurulun  kararı  kesindir.  Aleyhine  hiçbir  mercie  ve  kanun  yoluna  başvurulamaz.”  düzenlemeleri
                     bulunmaktadır.  Yine  Anayasa  Mahkemesi’nin  2014  tarihli,  2013/….  başvuru  numaralı  kararında
                     YSK’nın“Yargı  yeri(mercii)”  olduğu  benimsenmiştir..  Yasalardaki bu düzenlemeler, ilçe, il seçim
                     kurullarının oluşumu birlikte değerlendirildiğinde seçimlerin Anayasa’nın hükmüne uygun olarak”
                     hâkim teminatında” yapılacağının ifade edilmek istendiği açıktır. “Yargı Mercii” ayrı “Yargı Organı”
                     ve “Mahkeme” çok ayrı kavram ve oluşumlar olduğu izahtan varestedir.

                     4.YSK hiçbir zaman “Yargı Organı” veya “Mahkeme” değildir. YSK “Yargı organı” veya “Mahkeme”
                     olsaydı Anayasada açıkça yazılması gerekirdi. Oysa 3 üncü Bölüm, I-II başlığı altında yargı ve Yüksek
                     Mahkemeler  tek  tek  sayılmıştır.  Diğer  bir  anlatımla  YSK,  mahkemeler  ve  yargı  organları  gibi
                     çalışmamaktadır. En önemlisi gerçek anlamda aleniyet unsuru yoktur. Sav, savunma ve hüküm üçlüsü
                     yani yargı makamlarının omurgası yoktur. YSK kararlarına etkin bir başvuru imkânı olmadığı gibi,
                     yargı kararlarında olduğu gibi kanun yoluna başvurulması vb. gibi mahkeme ve yargılamada aranan
                     hiçbir unsur bulunmamaktadır. Kurul Yüksek Yargıçlardan da oluşsa, idari eylem ve işlemde bulunan
                     bir “ Kurul”dur. Kurul halinde çalışmaktadır.  Yargılama  yapmamakta,  mahkemeler  gibi  hüküm
                     verememektedir. Yargı denetiminde seçimlerin yapılmasından murad edilen hâkimlik teminatı altında
                     bağımsız  ve  tarafsız  olmalarından  kaynaklanan  bir  güven  unsuru  olmasıdır.  YSK  ve  İl  Seçim
                     Kurulu’nun hakimlerden  oluşması,  İlçe  Seçim  Kurulu  Başkanının  hakim  olması,  kurulları  "Yargı
                     organı" ve "Mahkeme" olarak kabul etme sonucunu doğurmaz. Anayasa Mahkemesi'nin 2015/6723
                     Başvurulu nolu  kararının 40 ıncı paragrafında;  YSK'nın  yargı  organı olduğuna  dair  başvurucunun
                     iddiası incelenmiş, yetkisi olduğu halde yargı organı olduğunu ifade etmediği gibi 40 ıncı paragrafın
                     benimsendiğinin  de  söylenemeyeceği,  bu  gerekçeden  hareketle  değerlendirmemize  benzer  yoruma
                     ulaştığı sonucuna vardığı anlaşılacaktır. Dolayısıyla YSK Yargı organı veya mahkeme olmayıp idari
                     bir kurul ve Kurumdur.
                     5.Diğer yönden 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu hakkındaki Kanun’un 1, 5 ve 17 inci maddeleri
                     çok  açık  olup,  YSK  veya  benzeri  idari  kurul  eylem  ve  işlemleri  koşullar  oluştuğunda,   Kamu



                                                2 / 18




       316


                   YILLIK RAPOR 2015
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322