Page 318 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 318

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                      Denetçiliği Kurumu tarafından incelenip, araştırılabilecek ve denetlenebilecektir. Yasamız, 298 sayılı
                      ve bu Kanunla seçimle ilgili kanunlara göre sonradan ve özel bir Kanun olarak 29/12/2012 tarihinde
                      yürürlüğe girmiştir. Kanun koyucu deyim yerinde ise “abesle iştigal etmez.” Eğer YSK kararlarını
                      Kamu Denetçiliği Kurumu’nun inceleyemeyeceğini benimseseydi,  “Kurumun görev alanı dışında”
                      sayılan  5  inci  maddeye  ilave  ederdi.  Örneğin,  kanunkoyucu  KDK'nın  YSK  kararlarını
                      incelemeyeceğini  isteseydi  6216  sayılı  Anayasa  Mahkemesinin  Kuruluş  ve  Yargılama  Usulleri
                      Hakkında Kanun'un 45 inci maddesinin (3) numaralı fıkrasında yazılı bir düzenleme yapıp yasalarında
                      kesin  olduğu  ifade  edilen  kararları  incelemeyeceğini  hüküm  altına  alırdı.  Kaldı  ki  Yasanın  1  inci
                      maddesi “İdarenin her türlü eylem ve işlemi, tutum ve davranışı” şeklinde düzenleyerek, koşulları
                      oluştuğunda çok geniş bir alanı KDK’nın yetki ve görev kapsamında kabul etmiştir.
                      6.298 sayılı kanunun 132/4 maddesi kanun yapma tekniğine ve bir kısım Anayasa teorilerine göre
                      yasaların  zımni  olarak  yürürlükten  kalkmaları  yorumunu  gündeme  getirmektedir.  Kamu  yararı  ile
                      bireysel  yarar  dengesi  ve  ölçülülük  gözetildiğinde  YSK’na  298  sayılı  Kanun’un  ilgili maddesi
                      hükmünün  bu  açıdan  değerlendirilmesi  her  zaman  mümkündür.  İnsan  Hakları  Avrupa  Sözleşmesi
                      (İHAS) ek protokolün 3 üncü maddesi “Serbest Seçim Hakkı” insan haklarından kabul edilmiştir.
                      İnsan hakları Avrupa Mahkemesinin (İHAM) bu yönde birçok istikrarlı kararı bulunmaktadır.

                      7.Bir diğer yönden Kamu Denetçiliği Kurumu Türkiye Cumhuriyeti’nde hukuka uygunluk denetimi
                      yanında hakkaniyet (bir anlamda yerindelik) ve tutum ve davranış denetimi yapan tek Anayasal
                      kurumdur. Nitekim değişik bir yaklaşımla İnsan Hakları Kurumu da (İHK) şikâyete konu YSK
                      işlemini kendini incelemeye yetkili görmüş ve tavsiye kararı vermiştir.
                      (Bkz.http://www.esithaklar.org/wp-content/uploads/2015/07/%C4%B0HK-Se%C3%A7men
                      E%C4%9Fitimi-Karar%C4%B1.pdf,  İnsan  Hakları  Kurulu  Kararı,  Başvuru
                      Kayıt Numarası: 2015/1344, Karar Tarihi:25.06.2015, çevrimiçi 23/10/2015).
                      8.Seçimlerin genel yönetim ve denetiminden sorumlu bir devlet kurumu olan YSK, hem seçim hukuku
                      çerçevesinde çeşitli işlemler yapmakta hem de her kamu kurumu gibi idari nitelikte işlemler tesis
                      etmektedir. Yürütme organı ve idari teşkilat içinde yer almayan yasama ve yargı organları dahi idari
                      işlem  mahiyetinde  işlemler  yapabilmekte  iken  YSK’nın  veya  YSK  Başkanlığının  idari  işlem
                      niteliğinde bir işlem tesis etmediği savının kabul edilmesi mümkün değildir.

                      9.Hak ihlaline neden olduğu iddia edilen ve sadece Türkçe dilinde hazırlanmış olan eğitim filmleri,
                      yukarıda zikredilen 298 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki "vatandaşın ilgisi
                      uyandırılmak ve kendisine seçmen olmanın görev ve yetkileri hatırlatılmak suretiyle… duyurulur."
                      ifadesi kapsamında hazırlanan bilgilendirici yayınlardır. Bu yayınların esasen, aynı madde uyarınca
                      Kurul tarafından yapılması gerekmektedir. Ancak Kurul, eğitim filmlerinin hazırlanmasına ilişkin bu
                      işlemleri, kendisi adına YSK Başkanlığının yapmasına karar vererek yetkisini devretmiştir.
                      10.YSK  Başkanlığının  şikâyete  konu  işleminin  incelenmesi  neticesinde,  seçmenlerin  ilgisinin
                      uyandırılması  adına  eğitim  filmlerinin  hazırlatılmasından  ibaret  olan  söz  konusu  işlemin,  seçim
                      hukuku veya idari işe ait olmasının bir önemi yoktur. Sonuçta YSK idari eylem ve işlem tesis eden bir
                      kuruldur.






                                                  3 / 18




                                                                                                 317


                                                                         YILLIK RAPOR 2015
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323