Page 339 - kdk-2015-yillik-rapor
P. 339

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU









                       11.6) Anayasa’nın 10 uncu maddesinde; herkesin, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç,
                       din, mezhep ve benzeri sebeplerle  ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğu, hiçbir kişiye,
                       aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamayacağı ayrıca, Devlet organları ve idare makamların bütün
                       işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda olduklarına ilişkin,
                       kurallara yer verilmiştir.
                       11.7) Anayasa’nın  128  inci  maddesinde; Devletin, kamu iktisadi  teşebbüsleri  ve  diğer  kamu  tüzel
                       kişilerinin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği
                       asli ve sürekli görevlerin memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görüleceği; memurların ve diğer
                       kamu görevlilerinin  nitelikleri,  atanmaları,  görev  ve  yetkileri,  hakları  ve  yükümlülükleri,  aylık  ve
                       ödenekleri ve diğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği ancak, mali ve sosyal haklara ilişkin toplu
                       sözleşme hükümlerinin saklı olduğu düzenlenmiştir.
                       11.8) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 147 nci maddesinde aylık deyimi “Bu Kanuna tabi
                       kurumlarda  görevlendirilen  memurlara  hizmetlerinin  karşılığında,  kadroya  dayanılarak  ay
                       itibarıyla ödenen parayı” ifade eder şeklinde tanımlanmıştır. Aynı Kanunun 33 üncü maddesinde
                       kadrosuz memur çalıştırılmayacağı, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
                       Kararnamenin 10 uncu maddesinde de bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde yer almayan
                       kadro unvanlarının kullanılamayacağı hüküm altına alınmıştır.
                       11.9) 5018  sayılı Kamu  Mali  Yönetimi  ve  Kontrol  Kanununun  “Bütçelerden  Yardım  Yapılması”
                       başlıklı 29 uncu maddesinde; “ Gerçek veya tüzel kişilere kanuni dayanağı olmadan kamu kaynağı
                       kullandırılamaz,  yardımda  bulunulamaz  veya  menfaat  sağlanamaz.  Ancak, genel yönetim
                       kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerinde öngörülmüş olmak kaydıyla; kamu yararı gözetilerek
                       dernek,  vakıf,  birlik,  kurum,  kuruluş,  sandık  ve  benzeri  teşekküllere  yardım  yapılabilir. Bu
                       yardımların yapılması, kullanılması, izlenmesi, denetlenmesi ve kamuoyuna açıklanmasına ilişkin esas
                       ve  usuller  Maliye  Bakanlığınca  hazırlanarak  Bakanlar  Kurulunca  çıkarılacak  yönetmelikle
                       belirlenir.” hükmü yer almaktadır.
                       11.10) 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 29 uncu maddesine göre,
                       Bakanlar Kurulu’nca çıkarılan; Dernek, Vakıf, Birlik, Kurum, Kuruluş, Sandık ve Benzeri
                       Teşekküllere Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Bütçelerinden Yardım Yapılması
                       Hakkında Yönetmeliğin “Yardım Yapılabilme Şartları” başlıklı 5 inci maddesinde;
                       “İdarelerce teşekküllere yardım yapılabilmesi için;
                       a) İdare bütçesinde bu amaçla ödenek tefrik edilmiş olması,
                       b) Yardımlarda kamu yararı gözetilmesi, yardımların öncelikle toplumun ihtiyaç ve sorunlarına çözüm
                       sağlaması ile toplumsal gelişmeye katkıda bulunulmasına yönelik olması,
                       c) Teşekkülün, yardımı yapacak idarenin görev alanına giren konularda faaliyet göstermesi,
                       ç) Teşekkül ile yardım yapacak idare arasında protokol yapılması,
                       d) Teşekkülün, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine
                        Dair Kanun kapsamındaki dernek ve vakıflardan olmaması,
                       e) Teşekkülün, Anayasa ve kanunlarla yasaklanmış faaliyetlerde bulunmamış olması,
                       f) Teşekkülün, üyelerine veya ortaklarına kazanç paylaşımı veya kâr dağıtımı amacının bulunmaması,
                        gerekir.”
                       açıklamalarına yer verilmiştir.



                                                 6   /  19
                                                  6 / 19


       338


                   YILLIK RAPOR 2015
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344