Page 87 - 6. yılında ombudsmanlık web
P. 87

başdenetçi ve 5 denetçi kurumun kurucu ekibi olarak? Meclisin tatile girmesi nedeniy-
            le seçim süreçlerimiz uzadı ve seçilip Mecliste yemin etmemiz 27-28 Kasımda oldu. Bir
            gün başdenetçi Meclis Genel Kurulunda seçildi, bizler de karma komisyon tarafından
            seçildik, yemin ettik ve başladık. Çok şey bir tabir olacak ama hani, tam Sezen Ak-
            su’nun şarkısındaki “bir kedim bile yok” misali, hiçbir şeyimiz yoktu. Yani 1 başdenetçi
            ve 5 denetçiydik, bir de yasamız vardı elimizde. Tabii ki anayasal temellerimiz var. El-
            bette ki görevlerimiz var, bir şeyleri yapacağız ama sizi sıkıştıran bir süreç var, üç aylık
            bir süreç var yani 29 Mart 2013 tarihi itibarıyla şikâyet almaya başlamanız gerekiyor.
            Hemen, hızlı bir şekilde oluşum sürecine girdik. Sayın başdenetçimiz tabii, burada,
            emeklerini yâd etmek gerek, çok büyük çabalar gösterdi. Bizim kadromuz da yoktu,
            bu arkadaki ekibin hepsi bizim uzman, uzman yardımcısı arkadaşlarımız ve hepsinin
            alış süreçlerinde birebir diyalog kurduğumuz çok değerli arkadaşlarımız. Çeşitli kamu
            kurumlarından biz bir komisyon oluşturup ikincil düzenlemelerimizi yapalım dedik, bir
            yönetmelik, bir uygulama yönetmeliği, personel yönetmeliği gibi çıkarmanız gereken
            bir sürü alt düzenleme var. Güçlü bir ekiple yönetmeliğimizi çalıştık, kanunumuzdaki
            açıklığa kavuşturulması gereken yerleri yönetmelikle biraz daha açıklığa kavuştur-
            duk ve uygulama yönetmeliğimizi hayata geçirdik. Personeli oluşturmak gerekiyordu,
            personel için kanun kamu başdenetçisine bir yetki vermişti. Personel sayısının yarısı
            kadar -75 kişiye denk geliyordu bu- atama yetkisine sahipti. Ama bir önceki Kamu Baş-
            denetçimiz Sayın Mehmet Nihat Ömeroğlu şöyle kullanmayı tercih etti bu yetkisini:
            Bir mülakat komisyonu oluşturdu, umuma açık bir ilanla başvuruları aldı ve bu baş-
            vurular arasından bir eleme sistemi gerçekleştirdik. Tabii ki biz de çok kaliteli ve ehlî
            bir grup seçmek istiyorduk. Bu mülakat komisyonunun önüne geldi başvuran insanlar.
            Mülakat komisyonunda ben de yer aldım. Gerçekten çok kaliteli insanlardı karşımıza
            gelenler. Yani ülkenin Dışişleri Bakanlığından tutun da MİT’inde, Maliyesinde, bütün
            kurumlarında çalışmış, tecrübeli –zaten beş yıllık tecrübe şartı vardı kanunda- değerli
            insanlar vardı. Bunların arasından biz -tabii belirli bir sayıda seçim yapmak durumun-
            daydık- seçim yaptık ve 29 Mart 2013 tarihi itibarıyla şikâyetleri almaya başladık. Ama
            hangi şikâyetleri? Mahallî idareler dışındaki şikayetleri çünkü kanun metninde ma-
            hallî idarelerle ilgili şikayetlerin bir yıl sonra yani 29 Mart 2014’te alınabileceği ifade
            ediliyordu. Peki, ne yapıldı? Bu kısa sürede şuna dikkatinizi çekmek istiyorum: Bir de
            bu yönetmelikler hazırlanırken biz… Kanunda diyor ki: “İdarenin eylem ve işlemlerini
            denetler.” Bir de “tutum ve davranışlarını” tabii, özellikle vurgulayalım. Şimdi, bunu
            denetlerken yönetmeliğe neyi koymamız gerekiyor yani A idaresine B idaresini denet-
            ler mi diyelim, böyle bir ayrımlama mı yapalım, konu bazlı bir ayrımlama mı yapalım?
            Biz konu bazlı ayrımlamanın daha doğru olacağını düşündük ve yönetmeliğimize mül-
            kiyet, adalet yani idarenin görev alanına girebilecek tüm alanları sıralamaya çalıştık.




                                                                   14 ŞUB A T 2019  85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92