Page 70 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 70

Tablo 28: 2018 Yılı Dosya Verileri
                  2017 Yılından          2018 Yılında                       2018 Yılında       İşlemi Devam
                 Devreden Dosya           Dağıtılmış         Toplam       Sonuçlandırılan       Eden Dosya
                      Sayısı             Dosya Sayısı                       Dosya Sayısı           Sayısı
                      4.062                 17.585           21.647            17.615              4.032


              Kurumumuza  yapılan  şikâyet  başvurularının  incelenmesi  neticesinde  31  Aralık  2018  tarihi  itibariyle
              Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 17.615 adet başvuruya ilişkin olarak;
                % 41,85 oranında “İncelenemezlik Kararı”,
                % 30,90 oranında “Gönderme Kararı”
                % 12,30 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
                % 1,20 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
                % 2,78 oranında “Karar Verilmesine Yer Olmadığına İlişkin Karar”,
                % 4,35 oranında “Tavsiye Kararı”,
                % 4,25 oranında “Ret Kararı”,
                % 1,73 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”,

              verilmiştir.

              Kurumumuzca  verilen  incelenemezlik  karar  oranlarının  yüksekliğinin  başlıca  sebepleri  arasında,
              Kurumumuza  yapılan  başvurularda  menfaat  ihlali  koşulunun  aranması,  görev  alanına  girmeyen
              başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme çabası ve yargı organlarınca incelemesi devam
              eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.

              Diğer  taraftan  Avrupa  ülkeleri  Ombudsmanlık  Kurumlarının  başvuruları  inceleme  oranları
              Kurumumuzla  karşılaştırıldığında,  Kurumumuzun  Avrupa  ülkelerine  göre  başvuruları  inceleme
              oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise çok daha düşük olduğu görülmektedir.
              Bu  Ombudsmanlık  Kurumlarında  genellikle,  incelenemeyen  dosyalar  başvurucusuna  iade  edilirken,
              incelenebilir dosyalar ise kabul edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
              Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında şu
              sonuçlarla karşılaşılmaktadır.

                   İsveç 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 8.564 adet başvuru arasından kabul
                     edilebilir başvuru oranı %7 dir.
                   Finlandiya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 6.256 adet başvuru arasından
                     kabul edilebilir başvuru oranı %18 dir.
                   İspanya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 24.750 adet başvuru arasından
                     kabul edilebilir başvuru oranı %9 dur.
                   Avrupa Ombudsmanlığının 2017 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma yapılan 15.837
                     adet başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık % 3 tür.

              Kurumumuzca verilen Gönderme Kararlarının oranının yüksek olmasının sebebi ise 6328 sayılı Kurum
              Kanunumuzda, idari başvuru yollarının tüketilmesinin şikâyet başvurularının incelenebilmesi için zaruri
              bir şart olarak düzenlenmiş olmasından kaynaklanmaktadır.

              Kurum tarafından verilen kararların türleri itibari ile sayısı ve yüzdelik dağılımı aşağıda sunulmaktadır.




                                                                                                               69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75