Page 70 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 70
Tablo 28: 2018 Yılı Dosya Verileri
2017 Yılından 2018 Yılında 2018 Yılında İşlemi Devam
Devreden Dosya Dağıtılmış Toplam Sonuçlandırılan Eden Dosya
Sayısı Dosya Sayısı Dosya Sayısı Sayısı
4.062 17.585 21.647 17.615 4.032
Kurumumuza yapılan şikâyet başvurularının incelenmesi neticesinde 31 Aralık 2018 tarihi itibariyle
Kurumumuz tarafından sonuçlandırılan 17.615 adet başvuruya ilişkin olarak;
% 41,85 oranında “İncelenemezlik Kararı”,
% 30,90 oranında “Gönderme Kararı”
% 12,30 oranında “Dostane Çözüm Kararı”,
% 1,20 oranında “Başvurunun Geçersiz Sayılması,
% 2,78 oranında “Karar Verilmesine Yer Olmadığına İlişkin Karar”,
% 4,35 oranında “Tavsiye Kararı”,
% 4,25 oranında “Ret Kararı”,
% 1,73 oranında ise “K.Tavsiye K.Ret Kararı”,
verilmiştir.
Kurumumuzca verilen incelenemezlik karar oranlarının yüksekliğinin başlıca sebepleri arasında,
Kurumumuza yapılan başvurularda menfaat ihlali koşulunun aranması, görev alanına girmeyen
başvurularda Kurumumuzun görev alanını genişletmeme çabası ve yargı organlarınca incelemesi devam
eden veya sonuçlandırılmış başvuruların Kurumumuzca incelenememesi yer almaktadır.
Diğer taraftan Avrupa ülkeleri Ombudsmanlık Kurumlarının başvuruları inceleme oranları
Kurumumuzla karşılaştırıldığında, Kurumumuzun Avrupa ülkelerine göre başvuruları inceleme
oranlarının çok daha yüksek, incelenemezlik karar oranlarının ise çok daha düşük olduğu görülmektedir.
Bu Ombudsmanlık Kurumlarında genellikle, incelenemeyen dosyalar başvurucusuna iade edilirken,
incelenebilir dosyalar ise kabul edilebilir başvuru olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Nitekim kökleşmiş Ombudsmanlık Kurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine bakıldığında şu
sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
İsveç 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 8.564 adet başvuru arasından kabul
edilebilir başvuru oranı %7 dir.
Finlandiya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 6.256 adet başvuru arasından
kabul edilebilir başvuru oranı %18 dir.
İspanya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 24.750 adet başvuru arasından
kabul edilebilir başvuru oranı %9 dur.
Avrupa Ombudsmanlığının 2017 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma yapılan 15.837
adet başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık % 3 tür.
Kurumumuzca verilen Gönderme Kararlarının oranının yüksek olmasının sebebi ise 6328 sayılı Kurum
Kanunumuzda, idari başvuru yollarının tüketilmesinin şikâyet başvurularının incelenebilmesi için zaruri
bir şart olarak düzenlenmiş olmasından kaynaklanmaktadır.
Kurum tarafından verilen kararların türleri itibari ile sayısı ve yüzdelik dağılımı aşağıda sunulmaktadır.
69