Page 115 - kdk-sempozyum-1
P. 115

Nihayet, bireyi odak alan bir tür idari uygulama olarak nitelendirdiğimiz KDK’nun
          Hukukun Üstünlüğü İlkesi’nin pratiğe geçilmesi sürecinde bulduğu yansımanın
          kabul ve önemi üzerine duracağız.




                                           -1-

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN KANUNLAŞMA SÜRECİNDE
          KATEDİLEN AŞAMALAR -Anayasa ile Oluşturulan Zemin.

          Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’nca 15.06.2006 tarihinde 5521 sayılı
          Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu kabul edilmiştir.

          Anayasa’nın 89. ve 104 maddeleri uyarınca Kanun bir kez daha görüşülmesi için
          01.07.2006 tarihli Cumhurbaşkanlığı işlemi ile Meclise geri gönderilmiştir.

          Geri gönderilen 5521 sayılı Kanun’un “Genel Gerekçe” sinin tebliğ konumuz ile
          ilgili olan kısımlarında “...kamu hizmetleriyle ilgili Devlet görevlerinin yeniden
          değerlendirilmesi ve halkın idareden kaynaklanan şikâyetlerini en aza indirecek
          bir yönetim anlayışının yerleştirilmesi zorunluluk arz etmektedir.” denilerek, de-
          vamla “ Kamu Hizmetlerinde Etkinliğin Araştırılması Projesi çerçevesinde yöne-
          tim birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde çözü-
          mü amacıyla yargının katı işleyiş kurallarına bağlı oluşu ve zaman alıcı işlemesi
          gerçeği karşısında, yönetimi yargı dışında denetleyen ama yönetime de bağlı
          olmayan bir denetim sistemi ihtiyacı ortaya çıkmış….” olduğu  belirtilmiştir.
          Yine “…bu çerçeve içinde Başdenetçi ile denetçilerin görevlerini gerektirdiği gibi
          yerine getirebilmeleri ve yetkilerini kullanabilmeleri için Anayasanın yargı ba-
          ğımsızlığına ve idari eylem ve işlemlerin yargısal denetimine ilişkin hükümlerine
          uygun düzenlemeler getirilmesine özen gösterilmiştir. Bunların yanında, sadece  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
          önerilerde bulunacak olan Kurumun saygın bir şekilde kurulması ve dolayısıy-
          la idarenin mümkün olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak
          uyması, böylece idari yargının yükünün de azaltılması sağlanmak istenilmiştir.”
          genel gerekçesine yer verilmiştir.

          Bu genel gerekçeler, hemen hemen aynı şekilde 28.09.2006 tarihinde Türkiye Bü-
          yük Millet Meclisi’nce kabul edilen 5548 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu
          için de zemin oluşturmuştur.

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120