Page 120 - kdk-sempozyum-1
P. 120

orijinal durumu burada saklıdır.”   tespitini yaptıktan sonra İngiltere uygulamasını
                                            3
                ayrıntılarıyla verelim.

                Şikâyetlerin kabul edilebilirlik koşulları:

                * - İskandinav ülkelerindeki Ombudsmanın aksine, İngiliz Parlamento Komiseri,
                harekete geçebilmek için bir şikâyet almalıdır; re’sen soruşturma yapamaz.

                * - Yukarıda da belirtildiği gibi şikâyetin öncelikle bir parlamenter tarafından be-
                nimsenmesi, Ombudsmana getirilmesi ve incelenmesinin istenmesi zorunludur.
                Milletvekilleri aldıkları şikâyetleri Parlamento komiserine getirmek zorunda ol-
                madıkları gibi bir şikâyet almaksızın, kendiliğinden şikâyette bulunmak yetkisine
                de sahip değildirler.
                * - Ombudsmanın kuruluş kanununa ekli 2 sayılı listede bulunan kurumlar aley-
                hine yapılan bir şikâyet olmalıdır. Bu liste büyük kuruluşların çoğunluğunu içer-
                mektedir. Fakat yerinden yönetim idareleri, hükümetin yabancı devletlerle olan
                ilişkileri, adli yargı ile ilgili sorunlar af hakkının kullanılmasıyla kamu sağlığıyla,
                ticari faaliyetlerle ve memurlarla ilgili sorunlar yetkisi dışında kalmıştır.

                * - Şikâyet bir özel kişi veya cemiyet tarafından yapılmış olmalıdır; merkezden
                veya yerinden yönetim birimleri, kamusal mülkiyete ait sanayi kurumları, Dev-
                letçe atanan veya gelirinin tamamı veya önemli bir kısmı parlamento tarafından
                kredi şeklinde verilen kurumlar şikâyette bulunamazlar.
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                * - Başvuranın İngiltere hudutları dahilinde oturması; şikâyetin orada oturduğu
                sırada aleyhine yapılmış bir işlemle ilgili bulunması ve İngiltere’de doğmuş hak ve
                yükümlülüklere ilişkin olması gerekir.

                *  -  Başvuranın,  haksızlığa,  adaletsizliğe,  zarara  uğramış  olması  ve  müracaatta
                menfaati bulunması da gereklidir.

                * - Başvuranın,  zarara sebep olan işlem veya eylemin öğrenildiği tarihten itibaren
                12 aylık sürede, bir milletvekiline iletilmiş olması gerekir. Bununla beraber, “Şayet
                özel şartlar haklı ve faydalı kılıyorsa” Komiser süresi geçmiş şikâyetleri de kabul
                edebilir.


                3. OYTAN, Muammer., “Ombudsman Eli İle İdarenin Denetimi Konusunda Kıyaslamalı Bir İnceleme”, Danıştay
                Dergisi  , S.18-19, s.200.

        120                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125