Page 35 - kdk-sempozyum-3
P. 35

Bunun içinde kurum görev alanına girecek konuları tespit ederken kamu
                  hizmeti kavramı üzerinde odaklanmalıdır.
                  Kurum Kanunun “Amaç” başlıklı birinci maddesinde, kamu hizmetlerinin
                  işleyişi ifadesi geçmektedir.
                  “Tanımlar”  başlıklı  üçüncü  maddesi,  idare  kavramını  tanımlarken  kamu   III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  hizmeti yürüten özel hukuk tüzel kişileri tabirini de kullanmaktadır. O hal-
                  de, her ne kadar kanunda Ombudsmanın görev alanı dışında bırakılmış
                  bazı konular bulunuyorsa da, kamu hizmeti yürüten hemen hemen her
                  kurum Ombudsmanın görev alanına girmektedir.
                  Nitekim  Kurumun  kararlarından  ve  yıllık  raporlarından  da  anlaşıldığına
                  göre idari nitelikte olsun veya olmasın kamu hizmeti yürüten özel hukuk ki-
                  şilerinin eylem ve işlemleriyle, idarenin özel hukuk işlemleri Kurumun görev
                  alanı içinde mütalaa edilerek başvurular kabul edilmektedir.
                  Kanuna göre kurum kendisine yapılan başvuruları sadece hukuka uygun-
                  luk yönünden değil, hakkaniyete yönünden de inceleyecektir. Hakkaniyet
                  genelde yazılı hukuk kurallarının katı biçimde uygulanmasından doğabi-
                  lecek sakıncaları gidermeye yönelik bir ilkedir. Hakkaniyet insaf, merha-
                  met ve şefkat hisleriyle yumuşatılmış ve şiddeti hafifletilmiş bir adalettir.
                  Hakkaniyet uluslararası hukukun yazılı olmayan kaynaklarından olan hu-
                  kukun genel ilkeleri arasında yer alır. Ombudsman hukuk ve adaleti birleş-
                  tirmek için bir şanstır. Kurum, şikâyet konusu uyuşmazlıkları, hakkaniyet
                  ilkesini gözeterek de çözümleyeceği için yargı organlarından farklı bir işleve
                  sahiptir. Kadın hakları, engelli hakları ve ayrımcılıkla mücadele gibi hassas
                  konularda Ombudsmanlık Kurumu’nun rolü ve fonksiyonu çok daha fazla
                  önem kazanacağı için bu başvuruları değerlendirirken kurum önce kendi
                  görev alanını kamu hizmetlerinin işleyişi kavramından hareket ederek ge-
                  niş  yorumlamalıdır. İkinci  olarak da,  hakkaniyet  kavramını uygulayacak
                  şekilde olayları ele almalıdır diye düşünüyorum.
                  Benim açılış konuşmam bu kadar, oturum başkanlığı yetkimi kullandım,
                  birkaç dakikanızı aldım.
                  Şimdi  konuşmacılarımızı  dinleyeceğiz,  ilk  konuşmacımız  Yunanistan
                  Ombudsmanı  Sayın  Calliope  Spanou,  kendileri  Ombudsman  ve  kadın
                  hakları konusunda bildirilerini sunacaklar.
                  Konuşma süresi maksimum 20 dakikadır; buyurun.


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40