Page 37 - kdk-sempozyum-3
P. 37
ile mal ve hizmetlerin tedarik edilmesinde iş konularında eşit muamele
ilkesinin uygulanmasını takip eden bir kurum olmuştur.
Artık, cinsiyet eşitliği ile ilgili bu yetkiler, Ombudsmanın yetkinlik kapsa-
mını birçok şekilde genişletmiştir. Her şeyden önce, cinsiyet ayrımcılığı
söz konusu olduğunda, normalde Ombudsmanın yetkinlik kapsamının III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
dışında tutulan kamu hizmeti ile alakalı şikâyetleri ele alabiliriz. Kamu
hizmeti içerisindeki kamu hizmeti ilişkileri ile kariyer, promosyon veya
diğer konuları kastediyorum. Ombudsmanlığın müdahale alanı daha
da genişleyerek özel sektörü de başta istihdam konuları olmak üzere
bir iş gücü denetçiliği ile işbirliği içerisinde kapsamına almıştır. Sonra-
sında arabuluculuk imkânlarını mahkemedeki ilk duruşmaya kadar ge-
nişletirken, Ombudsman genelde bir kişi mahkemeye gitmeden önce
müdahalede bulunabilmektedir. Ve son olarak, Ombudsman ayrıca
eşit fırsatların desteklenmesinde ve önleyici aksiyonların alınmasında
da bir role sahiptir. Bu nedenle, Ombudsman’ın müdahalesi ile ilgili
olarak büyük bir dönüşüm elde edilmiştir.
Artık, konu özellikle cinsiyet eşitliğine geldiğinde, bunun içerisinde
doğrudan ya da dolaylı ayrımcılığın bir genel kural olarak mevcut oldu-
ğu ancak kadına karşı gerçek ayrımcılık konusunda, herkes için ortak
alanlar olan istihdam, mesleki eğitim, serbest meslek konular bulun-
maktadır. Bu hususla ilgili, daha sonra örnekler vereceğim; hatta bir iş
yerinde geçen cinsel tacizden bile bahsedeceğim.
Aile statüsü ile ilgili birçok endişe söz konusudur çünkü cinsiyet eşit-
liğinin ailenin tüm bireyleri için de gebelik gibi konularda kat etmesi
gereken çok mesafe bulunmaktadır.
Bu alandaki önemli metodolojik araçlardan bir tanesi, kanıt sıkıntısı
alanından kaynaklanmaktadır. Bu da demek oluyor ki ayrımcılık ala-
nında daha genel bir şekilde yer almaktadır ancak aynı zamanda cinsi-
yetle ilgili olarak, hukuk davaları ve ilgili kurumlara yapılan şikâyetler,
şikâyette bulunanla ilgili olarak yetkin kurumun dikkatine sunulma-
lıdır. Elbette, bu sadece bir şeyin meydana geldiğinden bahsetmek
değildir. Ancak eğer soruşturmayı başlatmak için yeterli kanıt varsa,
karşı tarafın da ayrımcılık olmadığını kanıtlaması gerekir. Bu çok güçlü
bir araçtır ancak yine de bir takım sıkıntıları da beraberinde getirir. Ve
Ombudsman, ayrıca bu yeni araç ile çalışmayı öğrenmenin yanı sıra
mahkemede de nasıl davranılacağını açıklamalıdır.
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 35