Page 38 - kdk-sempozyum-3
P. 38

Şimdi, Ombudsman için iyi şikâyet türleri  ve iyi müdahale türlerinin
               kısa bir sınıflandırmasını yapacağım. Bana göre üç genel kategorimiz
               var. Şikâyetlerin birinci kategorisi, ana bir konu olarak eşit muamele
               ile ilgilenmelidir. Gerçekte, bunun ayrımcılık olduğunu fark etmeksizin
               içerisinde  ayrımı  barındıran  kanunlar  ve  düzenlemelerle  ilgilenmesi
               gerekmektedir ve bana göre, bu kamusal düzenle alakalıdır.
               İkinci grup, toplumsal düzen ile alakalıdır. İlkelerin temelde uygulanması
               ve bir iş yerinde hakların ihlal edilmesini ya da hakların genişletilmesini
               ele almalıdır.
               Şikâyetlerin üçüncü grubu, kamusal alanla yani kişinin dürüstlüğüyle
               ilgilidir ve eşit muamele bir saygı meselesidir ve bu alanda karşılaştığımız
               temel sorun ise cinsel tacizdir.
               Bu alanların tamamında birçok vakamız bulunmaktadır. Birinci grubun
               kurallar ve düzenlemelerin sonucu olan sorunlarını ele alan bir takım
               vakaları inceleyeceğim ve bunların bir şekilde basmakalıp klişelerin et-
               kisindeki  kurallar  ve  düzenlemeler  ile  değiştirilmesi  gerektiğini  ifade
               edeceğim.  Karakteristik  vakalardan  bir  tanesi,  kadınların  marangoz-
               luk,  boyacılık  ve  kaynakçılık  gibi  belirli  mesleklerin  eğitim  kurslarına
               katılmasının kabul edilmemesidir. Bunun olmasının nedeni, erkek gü-
               cüne dayalı istihdam düzenlemesinin olmasıdır ve birçok kadının katı-
               lım gösterdiği diğer birçok mesleki eğitim kurslarının olduğunu ifade
               ediyorlar ve bu spesifik meslekler için erkeklere bir kota ayırdıklarını
               söylüyorlar. Burada klişelerin bir şekilde kendilerine yer bulduklarını
               görebilirsiniz. Ancak enteresan olan şey, bazen bu mutlak ifadenin ol-
               mamasıdır ancak yine de bir miktar klişe ve bir miktar fırsat bulunmak-
               tadır. Örneğin, itfaiyede çalışma konusunda başka bazı örnekler söz
               konusudur ve taşıt sürücüsü için verilen 138 iş ilanından 3’ü kadınlara
               açıktır ve bunun nedeni bazı durumlarda sürücülerin itfaiyecilere yar-
               dım etmek zorunda kalması ve bu nedenle yardım sunarken kas gücü-
               nün gerektiğidir. Peki nedeni buysa, 3 kişi neden alınıyor? 3 kişi için bu
               neden geçerli değil? Bu istikrarlı bir durum değildir. Her iki örnekte de
               Ombudsman müdahalede bulundu ve düzenlemeler değişti.

               Diğer durumlarda, işe alım için bir ön koşul olarak askerlik hizmetinde
               erkekler için zorunluluk söz konusudur ve kadınlar için bu zorunluluk
               söz konusu değildir. Erkekler tanım olarak birkaç puana sahiptir çünkü
               kadınlar bu askerlik hizmetini yapmamaktadır ve yine ayrımcılık söz
               konusudur çünkü bu ön koşul onlar için geçerli değildir.


          36        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43