Page 44 - kdk-sempozyum-3
P. 44

anlatmak gerekirse, Ombudsmanlık Kurumu 1991 Anayasası’nda kabul
               edilmiştir ve bu anayasa hükmüne bağlı olarak 1993 yılında Ombuds-
               manlık Kanunu Ulusal Meclis’te kabul edildi. Sonrasında Ombudsman
               ve Vekillerinin seçimi resmi olarak 1 Ocak 1995’te başladı. Anayasaya
               göre,  sadece  kamu  kurumları  ile  alakalı  yetkilerimiz  bulunmaktadır.
               Ombudsmanlık  kanunumuzun  sadece  çok  spesifik  bir  özelliğinden
               bahsedeceğim; çünkü Ombudsman’ın sadece Anayasa’nın bir hükmü-
               ne ve insan hakları ile özgürlükleri idare eden uluslararası kanunlara
               göre hareket etmekle yükümlü olduğu belirtilmektedir. Kasıtlı olarak
               Ombudsman operasyonlarından temel kanunlarda bahsedilmemiştir.
               Ayrıca bunu, bu günlerde göç krizinde kullanacağız. Benim ülkemde
               kanunlar aynı zamanda bu alanda karşılaştığımız duruma adapte edil-
               memiştir. Bu nedenle, sadece uluslararası hukuki anlaşmalara ve ana-
               yasal haklara göre hareket edeceğiz.
               Kanun çerçevesindeki müdahalemizde adalet ilkelerine ve doğru yöne-
               tişime atıfta bulunmaktayız ve bunu çok sık kullanmaktayız. Bu bazda,
               mevzuatlar  tarafından  öngörülmeyen  durumlarda  bazen  istisnai  çö-
               zümler  sunabiliriz  ve  bu  bana  göre  ayrımcılık  vakalarında  da  önem-
               lidir.  Anayasaya  göre  Ombudsman  aynı  zamanda,  etkilenen  tarafla
               bir mutabakat içerisinde anayasaya uygunluğun ya da düzenlemeler
               veya bireysel anayasal şikayetin yasallığını incelemek için bir prosedür
               başlatmakla da yetkilidir. Her iki durumda da Ombudsman, başvuru
               sahibinin  yetkili  pozisyonunu  korur;  çünkü  kanuni  çıkarı  ispatlamak
               için  bireysel  vakalarda  da  kanuni  ilgiyi  kanıtlamamız  gerekmektedir.
               Bu  iki  seçeneği,  tüm  olağan  şikayet  yolları  sona  ermiş  olanlar  için
               ilave kanuni çözüm yolu haline gelmesinden kaçınmak için çok önemli
               davalarda  kullanırız.  Bu  nedenle,  Anayasa  Mahkemesi’ne  çok  nadir
               durumlarda gideriz ve size sadece dört yıl önce meydana gelmiş bir
               davadan  bahsedeceğim.  Devletimiz,  emeklilerin  özel  kategorilerinin
               emekli  aylıklarını  düşüren  bir  kanun  kabul  etti.  Temel  olarak  bazı
               gazilerin maaşları düşerken diğerlerininki düşmedi. Ve biz bu kanuna
               Anayasa Mahkemesi’nde itiraz ettik, başarılı olduk ve devlet, kanunu
               değiştirmek zorunda kaldı ve bu kanuna göre maaşları düşen 70 bin
               emekliye ödemeleri tekrar yapıldı.

               Ayrıca  devlet  kurumlarına  öneriler  vererek  parlamento  nezdinde  de
               inisiyatif sunmaya yetkiliyiz. Şimdi uygulamamız hakkında kısa bir açık-
               lama yapacağım ve bana göre bu, Ulusal Parlamentoda yıllık raporun


          42        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49