Page 44 - kdk-sempozyum-3
P. 44
anlatmak gerekirse, Ombudsmanlık Kurumu 1991 Anayasası’nda kabul
edilmiştir ve bu anayasa hükmüne bağlı olarak 1993 yılında Ombuds-
manlık Kanunu Ulusal Meclis’te kabul edildi. Sonrasında Ombudsman
ve Vekillerinin seçimi resmi olarak 1 Ocak 1995’te başladı. Anayasaya
göre, sadece kamu kurumları ile alakalı yetkilerimiz bulunmaktadır.
Ombudsmanlık kanunumuzun sadece çok spesifik bir özelliğinden
bahsedeceğim; çünkü Ombudsman’ın sadece Anayasa’nın bir hükmü-
ne ve insan hakları ile özgürlükleri idare eden uluslararası kanunlara
göre hareket etmekle yükümlü olduğu belirtilmektedir. Kasıtlı olarak
Ombudsman operasyonlarından temel kanunlarda bahsedilmemiştir.
Ayrıca bunu, bu günlerde göç krizinde kullanacağız. Benim ülkemde
kanunlar aynı zamanda bu alanda karşılaştığımız duruma adapte edil-
memiştir. Bu nedenle, sadece uluslararası hukuki anlaşmalara ve ana-
yasal haklara göre hareket edeceğiz.
Kanun çerçevesindeki müdahalemizde adalet ilkelerine ve doğru yöne-
tişime atıfta bulunmaktayız ve bunu çok sık kullanmaktayız. Bu bazda,
mevzuatlar tarafından öngörülmeyen durumlarda bazen istisnai çö-
zümler sunabiliriz ve bu bana göre ayrımcılık vakalarında da önem-
lidir. Anayasaya göre Ombudsman aynı zamanda, etkilenen tarafla
bir mutabakat içerisinde anayasaya uygunluğun ya da düzenlemeler
veya bireysel anayasal şikayetin yasallığını incelemek için bir prosedür
başlatmakla da yetkilidir. Her iki durumda da Ombudsman, başvuru
sahibinin yetkili pozisyonunu korur; çünkü kanuni çıkarı ispatlamak
için bireysel vakalarda da kanuni ilgiyi kanıtlamamız gerekmektedir.
Bu iki seçeneği, tüm olağan şikayet yolları sona ermiş olanlar için
ilave kanuni çözüm yolu haline gelmesinden kaçınmak için çok önemli
davalarda kullanırız. Bu nedenle, Anayasa Mahkemesi’ne çok nadir
durumlarda gideriz ve size sadece dört yıl önce meydana gelmiş bir
davadan bahsedeceğim. Devletimiz, emeklilerin özel kategorilerinin
emekli aylıklarını düşüren bir kanun kabul etti. Temel olarak bazı
gazilerin maaşları düşerken diğerlerininki düşmedi. Ve biz bu kanuna
Anayasa Mahkemesi’nde itiraz ettik, başarılı olduk ve devlet, kanunu
değiştirmek zorunda kaldı ve bu kanuna göre maaşları düşen 70 bin
emekliye ödemeleri tekrar yapıldı.
Ayrıca devlet kurumlarına öneriler vererek parlamento nezdinde de
inisiyatif sunmaya yetkiliyiz. Şimdi uygulamamız hakkında kısa bir açık-
lama yapacağım ve bana göre bu, Ulusal Parlamentoda yıllık raporun
42 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU