Page 45 - kdk-sempozyum-3
P. 45

nasıl görüşüldüğü konusunda çok iyi bir örnek olacaktır. Parlamento
                  üyelerinin, yıllık raporumuzu kendi yararlarına nasıl kullanacaklarını ve
                  yıllık raporu görüştükten sonra bununla ilgilenmede nasıl etkili olacak-
                  larını öğrenmeleri birkaç yıl sürmektedir. Yani, yıllık raporumuzda dev-
                  let kurumları için önerilerde bulunuruz ve yıllık rapor görüşüldüğünde
                  devlet yıllık raporlarımız hakkında kendi raporunu sunmak zorundadır.   III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  Bu nedenle, yıllık raporumuzun her bölümüne yanıt verirler ve aynı
                  zamanda devlet kurumları tarafından geçen yıl verilmiş önerilerin nasıl
                  uygulandığını da rapor etmek zorundadırlar. Sonraki yıl, yıllık rapor gö-
                  rüşülürken hâlihazırda geçen yıldan önerilerin uygulanması konusun-
                  da bu devlet raporunu hazırlamış olurlar. Genellikle yıllık raporumu-
                  zun görüşülmesi altı ila yedi saat sürer ve bu günler içerisinde ulusal
                  Parlamento komisyonları, 2014 yılı için yıllık raporumuzu görüşmeye
                  başlar. Her yıl çok az sayıda (3.500 kadar) şikayet alıyoruz. 35 kişiyiz
                  ve  şikâyetler  ile  Slovenya’nın  2  milyon  olan  nüfusunu  kıyaslarsanız,
                  10.000 kişi başına 16 ila 17 şikâyet alıyoruz ve bu sizin ülkenizdeki ra-
                  kamlarla kıyasladığınızda çok yüksek bir miktar olabilir.

                  İkinci  kısımda,  dairemiz  içerisinde  ayrımcılık  dilekçeleri  ve  davalarını
                  nasıl ele aldığımızı açıklayacağım. Bu davalarla baştan beri uğraşıyoruz
                  ancak  bu  belirli  bir  sınıflandırma  alanı  değildir.  Ayrımcılığı,  ikinci
                  Ombudsman  toplantısı  sırasında  2004  yılında  özel  bir  sınıflandırma
                  alanı olarak sunduk ve bu alan içerisinde son 10 yılda tam olarak 687
                  şikâyet aldık ve bu da şikâyetlerin toplam sayısının yaklaşık %4’üdür.
                  Bu çok büyük oranın içerisinde 243’ü milli ve etnik azınlıklar alanında-
                  dır. Ve bu grup içerisinde çoğu dava istihdam alanındaki ayrımcılıkla
                  ilgili olarak 53 şikâyette kaldı ve cinsiyet eşitsizliği ile ilgili fırsat eşitli-
                  ğinde de 30 şikâyet aldık. İki yıl önce (2013’te), bu ayrımcılık içerisin-
                  de iki yeni alan oluşturduk; bunlar cinsel eğilim ve engelliliğe dayalı
                  ayrımcılıktır. Ayrıca bu iki yıllık süre içinde birinci alanda 5 şikâyet ve
                  engellilikle ilgili ikinci alanda 41 şikâyet aldık. Bu demek oluyor ki, en-
                  gelliliğin sınıflandırmamızda özel bir alanı olması gerekmektedir. Om-
                  budsman, Solvenya’da sadece ayrımcılıkla uğraşan bir kurum değildir.
                  AB Tüzüklerine ve ayrıca Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Birleşmiş
                  Milletler Sözleşmesi’ne göre devletler, bu ayrımcılık davaları ile ilgile-
                  nen özel bir bağımsız kuruma sahip olmak zorundadır. 2003 yılında
                  Slovenya’da özel ayrımcılık karşıtı kanun temelinde -Slovenya’da eşit
                  muamele kanunu olarak da adlandırılmaktadır- özel kurum meydana
                  getirilmiştir. Bu kurumlar eşitlik ilkesini savunmakta ve öncelikli olarak


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50