Page 45 - kdk-sempozyum-3
P. 45
nasıl görüşüldüğü konusunda çok iyi bir örnek olacaktır. Parlamento
üyelerinin, yıllık raporumuzu kendi yararlarına nasıl kullanacaklarını ve
yıllık raporu görüştükten sonra bununla ilgilenmede nasıl etkili olacak-
larını öğrenmeleri birkaç yıl sürmektedir. Yani, yıllık raporumuzda dev-
let kurumları için önerilerde bulunuruz ve yıllık rapor görüşüldüğünde
devlet yıllık raporlarımız hakkında kendi raporunu sunmak zorundadır. III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
Bu nedenle, yıllık raporumuzun her bölümüne yanıt verirler ve aynı
zamanda devlet kurumları tarafından geçen yıl verilmiş önerilerin nasıl
uygulandığını da rapor etmek zorundadırlar. Sonraki yıl, yıllık rapor gö-
rüşülürken hâlihazırda geçen yıldan önerilerin uygulanması konusun-
da bu devlet raporunu hazırlamış olurlar. Genellikle yıllık raporumu-
zun görüşülmesi altı ila yedi saat sürer ve bu günler içerisinde ulusal
Parlamento komisyonları, 2014 yılı için yıllık raporumuzu görüşmeye
başlar. Her yıl çok az sayıda (3.500 kadar) şikayet alıyoruz. 35 kişiyiz
ve şikâyetler ile Slovenya’nın 2 milyon olan nüfusunu kıyaslarsanız,
10.000 kişi başına 16 ila 17 şikâyet alıyoruz ve bu sizin ülkenizdeki ra-
kamlarla kıyasladığınızda çok yüksek bir miktar olabilir.
İkinci kısımda, dairemiz içerisinde ayrımcılık dilekçeleri ve davalarını
nasıl ele aldığımızı açıklayacağım. Bu davalarla baştan beri uğraşıyoruz
ancak bu belirli bir sınıflandırma alanı değildir. Ayrımcılığı, ikinci
Ombudsman toplantısı sırasında 2004 yılında özel bir sınıflandırma
alanı olarak sunduk ve bu alan içerisinde son 10 yılda tam olarak 687
şikâyet aldık ve bu da şikâyetlerin toplam sayısının yaklaşık %4’üdür.
Bu çok büyük oranın içerisinde 243’ü milli ve etnik azınlıklar alanında-
dır. Ve bu grup içerisinde çoğu dava istihdam alanındaki ayrımcılıkla
ilgili olarak 53 şikâyette kaldı ve cinsiyet eşitsizliği ile ilgili fırsat eşitli-
ğinde de 30 şikâyet aldık. İki yıl önce (2013’te), bu ayrımcılık içerisin-
de iki yeni alan oluşturduk; bunlar cinsel eğilim ve engelliliğe dayalı
ayrımcılıktır. Ayrıca bu iki yıllık süre içinde birinci alanda 5 şikâyet ve
engellilikle ilgili ikinci alanda 41 şikâyet aldık. Bu demek oluyor ki, en-
gelliliğin sınıflandırmamızda özel bir alanı olması gerekmektedir. Om-
budsman, Solvenya’da sadece ayrımcılıkla uğraşan bir kurum değildir.
AB Tüzüklerine ve ayrıca Engelli Bireylerin Haklarına İlişkin Birleşmiş
Milletler Sözleşmesi’ne göre devletler, bu ayrımcılık davaları ile ilgile-
nen özel bir bağımsız kuruma sahip olmak zorundadır. 2003 yılında
Slovenya’da özel ayrımcılık karşıtı kanun temelinde -Slovenya’da eşit
muamele kanunu olarak da adlandırılmaktadır- özel kurum meydana
getirilmiştir. Bu kurumlar eşitlik ilkesini savunmakta ve öncelikli olarak
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 43