Page 46 - kdk-sempozyum-3
P. 46

özel sektörde faaliyet göstermektedir. Ancak yetkileri kısıtlıdır ve ba-
               ğımsız  olarak  yaptırımlarda  bulunamamaktadır.  Bizim  sistemimize
               göre, bu kanun içerisinde davanın soruşturulmasından sonra avukat,
               davayı, yaptırımda bulunma yetkisi bulunan ilgili ulusal denetim kuru-
               muna taşıyabilir. Ancak bu sistem, Slovenya’da çok başarılı bir şekilde
               çalışmamaktadır ve yıllık raporumuzda ilk olarak bu savunmanın ye-
               tersiz bağımsızlığından ve ayrımcılığa karşı hukuki korumanın bir bü-
               tün olarak nispeten zayıf olduğundan bahsettik; çünkü ihlal edenlerin
               yaptırımla karşılaşma olasılığı çok düşüktür.
               Slovenya’da Ombudsman, bu AB Tüzükleri çerçevesinde tam destekli
               bir ayrımcılık karşıtı kurum değildir; ayrıca ilkeler bulunmasına rağmen
               A statüsüne sahip ulusal insan hakları kurumu da değildir. A statüsü
               için başvuru yapmadık; çünkü şartlarımızın olmasını istiyoruz ve Paris
               İlkeleri çerçevesinde gereken görevlerin tamamını gerçekleştirmek is-
               tiyoruz. Yani sistematik olarak insan hakları ihlallerinin farklı türlerinin
               durumunu takip etmiyoruz; sistematik olarak kanunları incelemiyoruz
               ve eğitimsel ve tanıtımsal faaliyetler gerçekleştirmiyoruz. Ancak dev-
               let tarafından, Paris İlkeleri çerçevesindeki görevlerin uygulanması için
               şartlar,  insan  ve  materyal  kaynakları  bize  sunulursa  bunu  yapmaya
               hazırız. İnsan hakları ve danışma kurulu olarak özel bir merkez oluş-
               turmaya da hazırız ve bu kapsamda geçen yıl Finlandiya Ombudsman-
               lığını ziyaret ettik ve sonrasında bu seminerde bu uygulamayı açıklama
               fırsatı bulduk. Finlandiya modelini çok beğendik ve bu özel insan hak-
               ları merkezi ve danışma kurulu oluşturulduğunda bir ulusal insan hak-
               ları kurumu olarak bu rolü kabul etmeye hazırız. Mevcut koalisyonun
               koalisyon sözleşmesine göre, ülkede özel ulusal insan hakları kurumu
               kurma planı vardır, biz de neler olacağını bekliyoruz. Bugüne kadar bu
               alanda hiçbir kanun çıkarılmadı ve bugüne kadar ayrımcılık karşıtı ku-
               rum rolünü kabul etmeye hazır değildik; çünkü bunun Ombudsmanlık
               kurumunun yapısını değiştireceğini düşünüyoruz. Yani, daha önce de
               bahsettiğim gibi sadece kamu sektörü ile ilgili yetkilerimiz bulunmakta-
               dır. Ayrımcılık davalarını alırsak özel sektöre de gireceğiz ve daha sonra
               bu yetkilendirme anayasal bir konu haline gelecek ve Ombudsmanlık
               artık  ülkedeki  en  yüksek  insan  hakları  kurumu  olmayacaktır;  çünkü
               özel sektörle ilişki içerisinde hareket edersek, yargısal koruma isteyebi-
               lecekler ve eğer Ombudsmanın kararları yargısal korumaya sokulursa
               artık bu alandaki en yüksek kurum olmaz. Bu nedenle, bu değişiklikle-
               rin Ombudsmanlık Kurumunun yapısını değiştireceğini düşünüyorum


          44        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51