Page 61 - kdk-sempozyum-3
P. 61

bazı yönlerinden başlayalım. Fas Anayasası’nda birbirini tamamlayan
                  hakların korunması için ayrılmış iki danışma kurumunun varlığı resmi
                  olarak  öngörülmüştür.  Burada  yürürlükteki  iki  farklı  oluşumla  karşı
                  karşıyayız;  bir  tarafta  insanın  onuru,  vatandaşların  fiziki  ve  moral
                  bütünlüğü ile ilgili birçok spektrum diğer tarafta ise yürütme organları
                  ile  beraber  yarım  günlük  çalışma  raporu  ve  buna  yapılan  kısıtlı   III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  müdahale ele alınıyor.
                  Bu iki kurum, 3 geleneğin güçlerinden bağımsızdır ve tam bağımsızlık
                  sağlanması, yabancı etkilerden kaçınmak ve bağımsızlığı zedeleyebile-
                  cek baskıdan kurtulmak için başkanları devletin yüksek yetkilisi tarafın-
                  dan atanır. Bir şekilde farklı şekilde oluşmalarını motive eden motifler
                  olmuştur, bu bağlamda politik sebepler, insan hakları konseyinin ge-
                  çen yüzyılın sonlarına doğru gördüğü varsayılan talihsiz uygulamalara
                  yeni bir sayfa açmak için danışma konseyi ve 5 yıl önce de ulusal kon-
                  sey kuruldu. Aslında bu yüzyılın başında devam eden arabuluculuğun
                  meşru bir hak olarak kabul edilişini sağlayan bu korumalar, vatandaş-
                  ların meşru hak ve çıkarlarına zarar verebilecek karar ve eylemler kar-
                  şısında idari bir karakter taşımaktadır. (Aslında bu koruma, vatandaş-
                  ların meşru hak ve çıkarlarına zarar verebilecek karar ve eylemlerden
                  korumakla kalmayıp bu yüzyılın başında devam eden arabuluculuğun
                  meşru bir hak olarak kabul edilişini sağlayarak idari bir karakter taşıdı-
                  ğını göstermiştir.) Öncelikle; arabulucu, idari mahkemelerin ve baskıcı
                  mevzuatın kararlarında bağlayıcı güce sahip olmakta başarısız olduğu
                  durumlarda, nüfuzunu kullanmaya çok yakındır. O adaleti değiştirme
                  iddiasında değildir. Bir konsey veya meclis şeklinde herhangi müzake-
                  reci örneği olmadan, bir kişide veya onun kurumunda, iki danışma or-
                  ganı için arabulucu; her organizasyon yapısını ilgilendiren konuda has-
                  sastır, adından da anlaşılacağı gibi insan hakları konseyi, açık konseyin
                  aralarında farklı yabancılaşma olmayan kişilerin haklarının korunması
                  gibi hassas alandaki mükemmel bilgi ve zengin deneyimi sayesinde ka-
                  rarlarını yönlendirmek çoğulcu bir karaktere sahip şekilde ilerler.
                  Fas Krallığı arabulucusu, eski konsey üyesi, tüm toplantılara katılır. İki
                  kurumun nitelikleri, insan hakları konusunda geniş alanda bir engel
                  olmadan çeşitliliği üzerinde örtüşür. Arabulucu ve ulusal konsey ayırt
                  edilirken; taşıdıkları görevler sıralanmış ve açıkça potansiyel çakışma-
                  lar ve örtüşmelerden kaçınılmıştır.  Kalıcı işbirliği iki kurumun da ilişkili
                  her davasında karşılıklı buluşma olasılığı sayesinde kurulur. Krallığın


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66