Page 61 - kdk-sempozyum-3
P. 61
bazı yönlerinden başlayalım. Fas Anayasası’nda birbirini tamamlayan
hakların korunması için ayrılmış iki danışma kurumunun varlığı resmi
olarak öngörülmüştür. Burada yürürlükteki iki farklı oluşumla karşı
karşıyayız; bir tarafta insanın onuru, vatandaşların fiziki ve moral
bütünlüğü ile ilgili birçok spektrum diğer tarafta ise yürütme organları
ile beraber yarım günlük çalışma raporu ve buna yapılan kısıtlı III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
müdahale ele alınıyor.
Bu iki kurum, 3 geleneğin güçlerinden bağımsızdır ve tam bağımsızlık
sağlanması, yabancı etkilerden kaçınmak ve bağımsızlığı zedeleyebile-
cek baskıdan kurtulmak için başkanları devletin yüksek yetkilisi tarafın-
dan atanır. Bir şekilde farklı şekilde oluşmalarını motive eden motifler
olmuştur, bu bağlamda politik sebepler, insan hakları konseyinin ge-
çen yüzyılın sonlarına doğru gördüğü varsayılan talihsiz uygulamalara
yeni bir sayfa açmak için danışma konseyi ve 5 yıl önce de ulusal kon-
sey kuruldu. Aslında bu yüzyılın başında devam eden arabuluculuğun
meşru bir hak olarak kabul edilişini sağlayan bu korumalar, vatandaş-
ların meşru hak ve çıkarlarına zarar verebilecek karar ve eylemler kar-
şısında idari bir karakter taşımaktadır. (Aslında bu koruma, vatandaş-
ların meşru hak ve çıkarlarına zarar verebilecek karar ve eylemlerden
korumakla kalmayıp bu yüzyılın başında devam eden arabuluculuğun
meşru bir hak olarak kabul edilişini sağlayarak idari bir karakter taşıdı-
ğını göstermiştir.) Öncelikle; arabulucu, idari mahkemelerin ve baskıcı
mevzuatın kararlarında bağlayıcı güce sahip olmakta başarısız olduğu
durumlarda, nüfuzunu kullanmaya çok yakındır. O adaleti değiştirme
iddiasında değildir. Bir konsey veya meclis şeklinde herhangi müzake-
reci örneği olmadan, bir kişide veya onun kurumunda, iki danışma or-
ganı için arabulucu; her organizasyon yapısını ilgilendiren konuda has-
sastır, adından da anlaşılacağı gibi insan hakları konseyi, açık konseyin
aralarında farklı yabancılaşma olmayan kişilerin haklarının korunması
gibi hassas alandaki mükemmel bilgi ve zengin deneyimi sayesinde ka-
rarlarını yönlendirmek çoğulcu bir karaktere sahip şekilde ilerler.
Fas Krallığı arabulucusu, eski konsey üyesi, tüm toplantılara katılır. İki
kurumun nitelikleri, insan hakları konusunda geniş alanda bir engel
olmadan çeşitliliği üzerinde örtüşür. Arabulucu ve ulusal konsey ayırt
edilirken; taşıdıkları görevler sıralanmış ve açıkça potansiyel çakışma-
lar ve örtüşmelerden kaçınılmıştır. Kalıcı işbirliği iki kurumun da ilişkili
her davasında karşılıklı buluşma olasılığı sayesinde kurulur. Krallığın
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 59