Page 63 - kdk-sempozyum-3
P. 63
Şimdi izninizle sunumumun ikinci kısmına geçiyorum. Bu, Fas Krallığı
arabuluculuk kurumunun sunumudur. Bu konuda dağıtılmak üzere,
krallığın özellikleri ve özellikle ayırt edilen eylemlerindeki yenilikler
ile ilgili bilgilendirici broşürleri sekreterliğe bıraktım. Bugünkü yeni
biçimiyle kurumumuz, nispeten yeni yaratılmıştır. 2001 yılından bu
yana faaliyette olan benzer bir kurumu izleyen şekilde 2011 Mart’ında III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
kuruldu. Yeni kurum olan Diwan Al Madhalim, idari organlara ve
birimlerine gelen şikâyetlerin incelenmesine kendisini adamıştır. Bu
organların kökeni ülkemizin ve İslam toplumunun eski zamanlarına
dayanıyor ama gerçekten neden bu söylemlerde değişikliklere
gidildi? Temelde, yeni bir kurum ismine gitmekten ziyade, uluslararası
arabuluculuk alanında, özellikle demokrasi ve insan haklarının
korunması alanında en gelişmiş ülkelerde yapılan başarıları yansıtmak
için bir güncelleme yapıldı. Müdahale kapsamı, geleneksel olmayan
kamu idarelerini ve kamu kurumlarını, bazen üçüncü şahıslarla ticari
anlaşmazlıkların hizmeti hakkında vatandaş şikâyetlerini devletin
mali kontrolüne tabi tutan ekonomik karaktere sahip yarı kamusal
kuruluşları da kapsayacak şekilde genişletildi. Yine de kamu denetçisi,
birkaç düzine farklı becerisi olan çerçevelerden oluşturulan bir kadro
tarafından yıllık ortalama 10.000 şikâyet ele almaktadır. Bu yeni
oluşumun metni, idari bir işlevin yerine getirilememesinden dolayı özel
hukuka tabi olan bir kişinin zarar görmesi halinde, kişinin kendisine
yapılan yanlışın telafisini ve ihlal edilmiş haklarını geri kazanmayı talep
etme olasılığını göz ardı ettiği durumlarda dahi doğrudan ve sistematik
bir şekilde söz konusu durumları incelemeyi gerektirir. Ayrıca
milletvekilleri ve diğer kurumlar, halkın şikâyeti gerektiren durumları,
kuruma aktarabilir. Bu, dolaylı sevk ile çeşitli paydaşlar iyi bir işbirliği
kurabilmektedir.
Vatandaşların merkez ofise ulaşım sorunlarından kurtulmaları ve ika-
met ettikleri yere daha yakın olmak amacıyla, bölgesel konumlanma
yapılması beklenmektedir. Bizim şu anda 4 bölgesel arabulucuya ek
olarak yerel delegemiz var ve diğerleri kısa ve orta vadede diğer önemli
bölgelerdeki heyetler gibi kurulacaktır. Biz, hükümetin başındakilere
ısrarla hem kamu hizmetlerindeki eksiklikleri belirten hem de kamu
hizmeti kullanıcıları ile olan ilişkilerinde işyeri temsilciliklerindeki dav-
ranış farklılıklarına dair özel raporlar gönderebiliriz. Biz otoritelerin
kalıcı muhatapları ile karar alma organları arasındaki iyi iletişimi ve biz-
den önce gönderilen şikâyetlerin memnuniyetini kolaylaştırmayı tercih
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 61