Page 63 - kdk-sempozyum-3
P. 63

Şimdi izninizle sunumumun ikinci kısmına geçiyorum. Bu, Fas Krallığı
                  arabuluculuk  kurumunun  sunumudur.  Bu  konuda  dağıtılmak  üzere,
                  krallığın  özellikleri  ve  özellikle  ayırt  edilen  eylemlerindeki  yenilikler
                  ile  ilgili  bilgilendirici  broşürleri  sekreterliğe  bıraktım.  Bugünkü  yeni
                  biçimiyle  kurumumuz,  nispeten  yeni  yaratılmıştır.  2001  yılından  bu
                  yana faaliyette olan benzer bir kurumu izleyen şekilde 2011 Mart’ında   III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  kuruldu.  Yeni  kurum  olan  Diwan  Al  Madhalim,  idari  organlara  ve
                  birimlerine  gelen  şikâyetlerin  incelenmesine  kendisini  adamıştır.  Bu
                  organların  kökeni  ülkemizin  ve  İslam  toplumunun  eski  zamanlarına
                  dayanıyor  ama  gerçekten  neden  bu  söylemlerde  değişikliklere
                  gidildi? Temelde, yeni bir kurum ismine gitmekten ziyade, uluslararası
                  arabuluculuk  alanında,  özellikle  demokrasi  ve  insan  haklarının
                  korunması alanında en gelişmiş ülkelerde yapılan başarıları yansıtmak
                  için  bir  güncelleme  yapıldı.  Müdahale  kapsamı,  geleneksel  olmayan
                  kamu idarelerini ve kamu kurumlarını, bazen üçüncü şahıslarla ticari
                  anlaşmazlıkların  hizmeti  hakkında  vatandaş  şikâyetlerini  devletin
                  mali  kontrolüne  tabi  tutan  ekonomik  karaktere  sahip  yarı  kamusal
                  kuruluşları da kapsayacak şekilde genişletildi. Yine de kamu denetçisi,
                  birkaç düzine farklı becerisi olan çerçevelerden oluşturulan bir kadro
                  tarafından  yıllık  ortalama  10.000  şikâyet  ele  almaktadır.  Bu  yeni
                  oluşumun metni, idari bir işlevin yerine getirilememesinden dolayı özel
                  hukuka tabi olan bir kişinin zarar görmesi halinde, kişinin kendisine
                  yapılan yanlışın telafisini ve ihlal edilmiş haklarını geri kazanmayı talep
                  etme olasılığını göz ardı ettiği durumlarda dahi doğrudan ve sistematik
                  bir  şekilde  söz  konusu  durumları  incelemeyi  gerektirir.  Ayrıca
                  milletvekilleri ve diğer kurumlar, halkın şikâyeti gerektiren durumları,
                  kuruma aktarabilir. Bu, dolaylı sevk ile çeşitli paydaşlar iyi bir işbirliği
                  kurabilmektedir.

                  Vatandaşların merkez ofise ulaşım sorunlarından kurtulmaları ve ika-
                  met ettikleri yere daha yakın olmak amacıyla, bölgesel konumlanma
                  yapılması beklenmektedir. Bizim şu anda 4 bölgesel arabulucuya ek
                  olarak yerel delegemiz var ve diğerleri kısa ve orta vadede diğer önemli
                  bölgelerdeki heyetler gibi kurulacaktır.  Biz, hükümetin başındakilere
                  ısrarla hem kamu hizmetlerindeki eksiklikleri belirten hem de kamu
                  hizmeti kullanıcıları ile olan ilişkilerinde işyeri temsilciliklerindeki dav-
                  ranış  farklılıklarına  dair  özel  raporlar  gönderebiliriz.  Biz  otoritelerin
                  kalıcı muhatapları ile karar alma organları arasındaki iyi iletişimi ve biz-
                  den önce gönderilen şikâyetlerin memnuniyetini kolaylaştırmayı tercih


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68