Page 69 - kdk-sempozyum-3
P. 69
Uluslararası örgütlerle ilişkide ve yapmak zorunda olduğumuz ulusla-
rarası işlerde dev bir iş yükünün olduğunu söylemem gerekiyor. Ulu-
sal mevzuatın, uluslararası standartlar ile uyunu teşvik eder ve aynı
zamanda uluslararası belgelerin de onaylanmasını cesaretlendirir. Bu
demek oluyor ki bağımsız raporlar, antlaşmalarla kurulmuş insan hak-
ları kurumlarına ve diğer mekanizmalara sunulmalıdır. Henüz geçen III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
yıl, UPR’ye İşkence Karşıtı Sözleşme’ye bağımsız rapor ve Uluslarara-
sı Sivil ve Siyasi Haklar Anlaşması’na da bağımsız raporu sunduk. Bu
nedenle, bu yetkiyi yerine getirebilmek için üstlendiğimiz iş yükü çok
fazladır. Elbette, Uluslararası İnsan Hakları Örgütleri ile işbirliğimiz de
devam etmektedir.
Sorumluluklardan bir tanesi de insan hakları alanında eğitim ve bil-
gilendirme yapmaktır ve bu geleneksel ombudsman işlevinden biraz
farklı bir husustur çünkü en azından benim daireme, NHRI statüsü ve-
rilmeden önce, bu bağlamda çalışmıyordu. Ve elbette başarılı olmak
için finansal özerkliğin olması hayati önem taşımaktadır. Finansmanı
üzerinde hiçbir kontrolü olmayan bir kurum, işlevlerini doğru şekilde
yerine getiremez ve görevlerinin yerine getirilmesinde önemli olan ba-
ğımsızlığı da asla elde edemez. Bu nedenle NHRI’lar devlet tarafından
finanse edilir ve devletten tamamen bağımsız hareket etmeleri sağla-
nır.
Hırvatistan ile ilgili olarak konuşursak, Ombudsmanlık Kurumu 1992
yılında Danimarka modeline göre oluşturulmuştur ve aslında kamu
kurumları tarafından kötü yönetim veya hak ihlalleri davalarına bakan
bir geleneksel ombudsmanlık kurumu olarak kurulmuştur. Yıllarca ku-
rumun profili düşük kaldı; sınırlı veya sıfır medya varlığı söz konusu
oldu. Personel, sadece bakanlıktan gelen avukatlardan oluşuyordu.
Bu kişiler kendi alanlarında en iyi uzmanlardı ve aldıklar şikayetlere,
gerçekten yanıt verebilecek olan kişilerdi ancak sonrasında çok fazla
şikayet almadılar ve biz NHRI olduktan sonra almaya başladılar.
Hırvatistan Cumhuriyeti tarafından kabul edilen insan hakları ve özgür-
lükler hakkında uluslararası kanundaki değişikliklerden bir tanesinden
bahsedilmiştir. Klasik ombudsmanlığa göre; öneri, görüş ve rapor ver-
me yetkileri ile birlikte ombudsmanlık kurumunun gerçekten bağımsız
olması istenmiştir. Bundan dolayı, 2008 yılında bize A statüsü verildi
ve 2013 yılında yeniden akredite edildik. 2008 yılından kalan orijinal
öneriler, insan haklarının çok büyük önem arz eden desteklenmesi
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 67