Page 74 - kdk-sempozyum-3
P. 74

Finlandiya’nın  Ulusal  İnsan  Hakları  Kurumu’nu  en  basit  bu  şekilde
               açıklayabiliriz. Ayrıca geçen Aralıkta A statüsünü almaktan dolayı çok
               memnunuz  ve  yeniden  akreditasyon  için  başvurmak  zorunda  kaldı-
               ğımızda,  beş  yıllık  süre  içerisinde  bizim  için  bunun  gerçekleştirilme-
               si  zor  olacak.  Bir  şey  yapmamız  istenmediği  için  de  ayrıca  mutluluk
               duyuyoruz. Bu nedenle insan hakları merkezi ve çoğulcu kurum, ku-
               rum  için  devlet  temeli  olan  parlamenter  ombudsman  üzerine  inşa
               edilmiştir.  İnsan  Hakları  Merkezi  çok  yeni  ve  sadece  üç  buçuk  yıldır
               mevcut  olan  bir  kurum.  2012  yılında  işlemlere  başladık.  Ben  birinci
               direktörüm  ve  henüz  ilerleme  yolundayız.  Açıkçası,  hala  çalışmanın
               en iyi yollarını aramaya devam ediyoruz ve kaynaklar, asıl tekliflerden
               daha küçük kalmaktadır. Yaptığımız şeyleri çok sıkı bir şekilde önce-
               liklendirmemiz  ve  sırayla  çalışmamız  gerekmektedir.  Bu  yüzden  bir
               şeyler yapmamız gerekiyor ve devam edebilecek bir şeyi başlatmayı
               umuyoruz ve sonrasında kanundan dolayı sahip olduğumuz görevlerin
               tamamında sona ulaşmamızı sağlamak için biraz daha farklı faaliyetleri
               gerçekleştireceğiz. Bu nedenle, işlevleri açısından bağımsız olarak, Om-
               budsman bize ne yapmamız gerektiğini söylemeyez, ancak idari olarak
               ona  bağlıyız;  yani  aynı  ofisler  içerisinde  çalışıyoruz.  Ombudsman’ın
               yönetim grubu temel olarak idari hususlardan meydana gelmektedir.
               Ancak kendimize ait ayrı bir bütçemiz bulunmaktadır ve bunları bir-
               likte  parlamentoya  sunmaktayız.  Finlandiya’nın  Ulusal  İnsan  Hakları
               Kurumu’nun yaklaşık bütçesi 6 milyon Euro’dur. Ancak paranın aslan
               payı, Ombudsman’a gitmektedir. İnsan Hakları Merkezine sadece %10
               verilmektedir ve bence gördüğüm ilk küçük sorun dengenin tam olarak
               doğru olamayabileceğidir.

               Günümüzde, biraz daha fazla kaynak temin edebiliyoruz ve Ombuds-
               man ile bir anlaşmaya vararak birbirimizin uzmanlığına başvurabilme-
               yi sağladık. Böylece uzmanlıklarının bir kısmını kullanabildik ve onlar
               da bize ne yapılması gerektiğini sorabilir duruma geldi. Sinerjileri en
               yüksek orana çıkarmayı denedik ve finansal açıdan çok zor zamanlarda
               daha fazla kaynak bulamayacağımızı öngördük.

               Bir insan hakları delegasyonumuzun olduğundan halihazırda bahset-
               tim. Şimdi ise çoğulcu Kurumumuzdan bahsedeceğim. Ombudsman-
               lık Ofisi kesinlikle çoğulcu değildir. Bir düzine Finlandiyalı hukukçudan
               meydana gelmektedir ve bu nedenle toplumun daha iyi bir portresinin
               ofisle bağlantılı olmasını sağlamamız gerekiyor. İnsan hakları Merkezi,


          72        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79