Page 75 - kdk-sempozyum-3
P. 75

tüm şikâyetleri ele almamaktadır. Bu nedenle biz sadece destekleme
                  ve genel takip yapabiliyoruz ve bu bir nimettir; çünkü şikâyetlerin ele
                  alınması zordur. Ombudsman, yılda yaklaşık 5,000’den fazla şikâyetle
                  uğraşmaktadır ve her yıl 100’den fazla inceleme ziyareti gerçekleştir-
                  mektedir ve bu bize tevdi edilen yeni bir görevle artan bir eğilimdir. Bir
                  insan hakları delegasyonumuz var ve direktörü de delegasyonun baş-  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  kanıdır. Gündemi belirledik ancak hala davalarımız devam ediyor. Bu-
                  nun bugüne kadar en büyük başarı olmayabileceğini itiraf etmeliyim.
                  Değişmekte olan bilgilerin dışında bunun için çok anlamlı bir rol bul-
                  makta zorluk yaşıyorum. Bununla birlikte merkez için bir hesap verme
                  mekanizması bulunmaktadır. Yıllık olarak operasyonel planımızı onay-
                  larlar, böylece bir şekilde merkeze bir tür hesap verme mekanizması
                  sunulur. Ancak bir yönetim kurulu ya da herhangi bir kurul değildir.
                  Bunun  başkanlığında  kırk  üyemiz,  STK’larımız,  akademisyenlerimiz,
                  tüm eski kurum organlarımız bulunmaktadır ve bunlar delegasyonun
                  üyeleridir ve bu alandaki sahip olduğumuz aktörler arasında bir miktar
                  eşgüdüm  oluşturmayı  denedik  çünkü  Ombudsman  ve  İnsan  Hakları
                  Merkezi’ne ek olarak, Ombudsman’a benzer bir yetkiye sahip Adalet
                  Şansölyemiz bulunmaktadır ve ayrıca uzman organlarımız, eşitlik organ-
                  larımız, veri koruma organlarımız ve çocuk konularına bakan ombuds-
                  manlarımız bulunmaktadır. Nüfusu 5 milyondan biraz fazla olan küçük
                  bir ülke için, bu rakam yüksek ancak bana göre hedefleri karşılamakta
                  başarılı iyi bir ağımız bulunmaktadır.Bu toplantının yapısından dolayı
                  Parlamenter Ombudsman hakkında birkaç kelime söyleyeceğim. İsveç
                  Elçisinin  açılışta  yaptığı  konuşmadan  sonra,  dünyada  oluşturulmuş
                  ikinci ombudsmanlık 1919 yılında gerçekleştirilmiştir. Şubat ayında 95
                  yıllık  büyük  bir  yıl  dönümü  kutlaması  yaptık.  Burada  ombudsmanlık
                  kurumunun geçmişini yansıtmak için iyi bir zaman yakaladık ve Finlan-
                  diya uzun yıllardır barışçıl ve uzlaşmacı bir toplum türüne sahip olduğu
                  için ombudsmanlık da savaş dahil olmak üzere, çok daha zor zaman-
                  larda ayakta kalmıştır, bağımsızlıktan sonraki iç savaşın ardından oluş-
                  turulmuştur. Tarihçiler, en zor zamanlarda bile oldukça güvenilir bir
                  şekilde ayakta kalmayı başarmış ve güvenilir bir kurum olarak kalmış-
                  tır. Çok siyasi ya da siyaset dışında olarak görülmemiştir ve bu da çok
                  iyi bir temeldir. Anayasadan insan hakları yetkisinin çok güçlü bir teme-
                  line sahiptir, bu nedenle Ombudsman’ın kendisi, sadece yasallık veya
                  idare  konularına  bakan  tipik  bir  ombudsmanlık  kurumu  olmadığını
                  söylemenin  gururunu  yaşamaktadır.  1995  yılından  bu  yana  insan


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80