Page 75 - kdk-sempozyum-3
P. 75
tüm şikâyetleri ele almamaktadır. Bu nedenle biz sadece destekleme
ve genel takip yapabiliyoruz ve bu bir nimettir; çünkü şikâyetlerin ele
alınması zordur. Ombudsman, yılda yaklaşık 5,000’den fazla şikâyetle
uğraşmaktadır ve her yıl 100’den fazla inceleme ziyareti gerçekleştir-
mektedir ve bu bize tevdi edilen yeni bir görevle artan bir eğilimdir. Bir
insan hakları delegasyonumuz var ve direktörü de delegasyonun baş- III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
kanıdır. Gündemi belirledik ancak hala davalarımız devam ediyor. Bu-
nun bugüne kadar en büyük başarı olmayabileceğini itiraf etmeliyim.
Değişmekte olan bilgilerin dışında bunun için çok anlamlı bir rol bul-
makta zorluk yaşıyorum. Bununla birlikte merkez için bir hesap verme
mekanizması bulunmaktadır. Yıllık olarak operasyonel planımızı onay-
larlar, böylece bir şekilde merkeze bir tür hesap verme mekanizması
sunulur. Ancak bir yönetim kurulu ya da herhangi bir kurul değildir.
Bunun başkanlığında kırk üyemiz, STK’larımız, akademisyenlerimiz,
tüm eski kurum organlarımız bulunmaktadır ve bunlar delegasyonun
üyeleridir ve bu alandaki sahip olduğumuz aktörler arasında bir miktar
eşgüdüm oluşturmayı denedik çünkü Ombudsman ve İnsan Hakları
Merkezi’ne ek olarak, Ombudsman’a benzer bir yetkiye sahip Adalet
Şansölyemiz bulunmaktadır ve ayrıca uzman organlarımız, eşitlik organ-
larımız, veri koruma organlarımız ve çocuk konularına bakan ombuds-
manlarımız bulunmaktadır. Nüfusu 5 milyondan biraz fazla olan küçük
bir ülke için, bu rakam yüksek ancak bana göre hedefleri karşılamakta
başarılı iyi bir ağımız bulunmaktadır.Bu toplantının yapısından dolayı
Parlamenter Ombudsman hakkında birkaç kelime söyleyeceğim. İsveç
Elçisinin açılışta yaptığı konuşmadan sonra, dünyada oluşturulmuş
ikinci ombudsmanlık 1919 yılında gerçekleştirilmiştir. Şubat ayında 95
yıllık büyük bir yıl dönümü kutlaması yaptık. Burada ombudsmanlık
kurumunun geçmişini yansıtmak için iyi bir zaman yakaladık ve Finlan-
diya uzun yıllardır barışçıl ve uzlaşmacı bir toplum türüne sahip olduğu
için ombudsmanlık da savaş dahil olmak üzere, çok daha zor zaman-
larda ayakta kalmıştır, bağımsızlıktan sonraki iç savaşın ardından oluş-
turulmuştur. Tarihçiler, en zor zamanlarda bile oldukça güvenilir bir
şekilde ayakta kalmayı başarmış ve güvenilir bir kurum olarak kalmış-
tır. Çok siyasi ya da siyaset dışında olarak görülmemiştir ve bu da çok
iyi bir temeldir. Anayasadan insan hakları yetkisinin çok güçlü bir teme-
line sahiptir, bu nedenle Ombudsman’ın kendisi, sadece yasallık veya
idare konularına bakan tipik bir ombudsmanlık kurumu olmadığını
söylemenin gururunu yaşamaktadır. 1995 yılından bu yana insan
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 73